Brev:
Er min datter kræsen ?
20. januar 2004
Alder:
21 mdr.
Er min datter kræsen ?
Til Netsundhedsplejersken
Jeg har skrevet til dig tidligere, da vi har haft store problemer med at få vores datter på godt et år til at spise. Nu er hun imidlertid blevet næsten 21 mdr. og problemet er der stadig, men nu blot endnu større end tidligere og vi føler os derfor rådvilde.
Det eneste måltid man kan regne med hun spiser i løbet af en dag er morgenmad og der spiser hun godt: yoghurt, ymer, frugt, brød, ost, honning, rosiner, men som oftest spiser hun så heller ikke noget resten af dagen. Heller ikke i vuggestuen bliver det til ret meget, hvilket vil sige frokost ca. en gang om ugen.
Hvor meget hun spiser til aftensmad har svinget en del, nogle dage en pæn portion andre dage ingenting.
Hun er som noget nyt begyndt på, når vi sidder ved aftensbordet, at nægte at spise den mad der er lavet, men med ord bede om yoghurt, rosiner eller brød. Vi har konsekvent, venligt, men bestemt afvist dette, hvilket har ført til vredesudbrug og mange tårer. Måltiderne er derfor ret anstrengende for tiden, vi har dog valgt at være konsekvente med ikke at finde anden mad frem og håber på at hun i længden forstår at sådan er det. Men er det altid den bedste løsning ?
Problemet er også at jo også, at jeg ernæringsmæssigt er bekymret for om hun kan klare sig med så ensidig en kost. Hun får dog en vitaminpille hver dag. Hun trives dog samtidig fint og er endnu hverken for tynd eller for tyk. Slik, kager og is osv. får hun kun meget sjældent.
Dog skal det slutteligt nævnes at hun for en uges tid siden havde en meget slem influenza med meget høj feber og at madproblemet yderligere er forværret efter dette. Hvor længe kan dette spille ind?
Håber på et godt råd.
Tak for en god brevkasse.
Med venlig hilsen
Rikke Skov