Svar: Sove hvor længe
20. juni 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 amninger eller 4 flasker dagligt udover skemad 3-4 gange dagligt. For at din dreng kan klare sig natten igennem uden mælk, er det således vigtigt at du sikrer dig at han får sit væske og mælkebehov stillet om dagen.
At sove igennem er jo meget bredt og man kan ikke forvente at et barn på 7 måneder kan sove 10 timer sammenlagt uden drikke. De fleste i den alder vil dog fint kunne sove 6 timer og det kan du godt forsøge at arbejde på.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Ammes/flaske
Formiddag: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, evt. med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur, sover 1½ time
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, sidde i sin høje stol og få brødskorper og lignende i hånden. Rist f.eks. nogle rugbrødsbjælker i ovnen, giv ham et stykke agurk osv. Vand af kop
Puttes til middagslur med amning/flaske
Eftermiddag: En lille portion grød, frugtmos, frisk frugt og bær at sidde med, evt. en brødskorpe og lignende, vand af kop
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er familiens mad, dvs. indmaden af en frikadelle, lidt sovs, krydderier osv. er rigtig fint. Det er vigtigt at maden smager af noget. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske eller amning
Sen aften: Flaske eller amning.
Nat 24-06: Vand, hvis noget
Håber at ovenstående giver dig en idé om hvordan en plan kan se ud, når du skal sikre hans mælke og væskeindtag samt mad i løbet af en dag og så få 6 timers sammenhængende søvn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske