Svar: Søvnproblemer og amning om natten
20. juni 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Sidse
Det er rigtigt at din dreng som udgangspunkt kan nøjes med vand om natten nu, men det at sove igennem er fortsat kun fra klokken er ca 23-24 til næste morgen tidlig f.eks. klokken 06. Jeg ved godt at der er børn som er i stand til at sove længere end dette, men det er ikke noget du kan forvente.
Du skriver at din dreng ikke længere er særlig opmærksom på brystet om dagen og derfor vil du gerne stoppe amningen helt. Det har jeg fuld forståelse for, men jeg tænker dog også at du så bliver nødt til at sætte en flaske i stedet for. Det vil være usædvanligt hvis din dreng i en alder af kun 7 måneder vil være i stand til at drikke sit behov af en kop... Stopper du amning skal du således igang med sutteflaske, så den der skal passe ham kan sikre ham hans væske og mælkebehov fortsat.
Samtidig tænker jeg også at netop det at han ikke spiser så meget hos dig om dagen måske netop gør at han har behovet om natten. Du skal derfor passe på ikke at stoppe natamningen helt, da du så risikerer at han kommer i væskeunderskud eller at han drikker mere vand end mælk og mælken har han fortsat behov for fordi den indeholder næring, det gør vandet ikke. Så vand er godt, men ikke i så store mængder at det tager pladsen op for mælken.
I forhold til at han nu er 7 måneder gammel, så vil det være relevant med ca 4 amninger eller flasker dagligt. Jeg ved at du tidligere har forsøgt dig med amning omkring kl. 23 uden held, men det betyder jo ikke at du ikke kan forsøge igen. Du skal så vælge om det skal være brystet eller flasken eller også må du evt. tage med at han vågner i løbet af natten fordi han er tørstig.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst/flaske
Formiddag: Havregrød evt med lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop, sidde med brødskorper eller lignende i hånden
Puttes til middagslur med en flaske eller bryst
Eftermiddag: Lidt grød evt. med lidt frugtmos, gerne frugt at sidde med selv, friske bær som jordbær eller hindbær. Vand af kop.
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk, evt. lidt frugtmos til dessert, vand af kop
Puttes til natten med bryst eller en flaske
Sen aften: Bryst eller flaske
Nat: Vand
Hvis du således når op på 4 x bryst/flaske i løbet af dagen så vil det være helt okay at du giver vand om natten (24-06) Hvis din dreng vågner og er tørstig. Vælger du at stoppe amningen så er det således flaske han skal have og det er naturligvis helt okay:o) Det er meget fint at du giver ham modermælk på kop, det er bestemt prisværdigt og meget flot. Modermælkserstatning er dog også en mulighed og giver du 400ml dagligt, så får han sit jernbehov dækket. Den mælk du har liggende i fryseren skal du naturligvis bruge, men hvis du ønsker at stoppe amning og ikke længere har modermælk til rådighed, så skal du have fred i sjælen med det. Det er helt okay så at give en modermælkserstatning:o)
De fleste forældre plejer at opleve en ændring i løbet af ca 3 dage/nætter, ikke at barnet sove igennem der, men barnet vil være i stand til at sove et lidt længere stræk inden det vågner og vil således stille og roligt sove mere. Men nogen garanti kan jeg desværre ikke give dig:o)
Også en god sommer til jer, håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske