Svar: For kort tungebånd - spiser ikke pænt
19. juni 2007
Alder:
3 år
Kære N
Nu er det jo meget svært for mig at sige hvorvidt der kan være den ene eller anden årsag til at din nevø spiser som han gør og du har ret i at det må undrer hvis dagpleje og nu børnehave ikke reagerer - jeg tænker at hvis de oplever det problematisk eller anderledes, så må du tro på at de handler.
Hvordan er hans sprog? Hvis han har for kort tungebånd i en grad der burde påvirke hans måde at spise på og hvis han tunge er bredere end hos andre, så burde det umiddelbart også påvirke hans tale og jeg tænker at personalet i børnehaven her naturligt vil drøfte det med en talepædagog.
Det er svært at sige om han har nogle fysiologiske problemer og han derfor har svært ved at spise og svært ved at bruge sin tunge og mundmuskulatur. Der kan jo også være et opdragelsesaspekt i det.. at han ikke har lært hvordan man spiser...?
Samtidig så tænker jeg at det jo også godt kan være at din nevøs forældre godt er opmærksomme på problemet, at drengen faktisk går til talepædagog, at pædagogerne i børnehaven har sagt noget.. men det er jo ikke sikkert at hans forældre fortæller det til dig... Nogle gange er det rigtig svært at fortælle, hvis ens barn er 'anderledes' end andre og det kan være meget svært at tale om selvom man er nær familie.
Med hensyn til din egen dreng, så tænker jeg at han jo endnu ikke er så gammel og han skal nok lære at spise pænt. De fleste børn er omkring 16 måneder før de mestrer at spise med en ske, hvorimod en gaffel og fingrene fungerer det fint med. Sørg for at maden på tallerkenen ikke er for overskuelig, jo mere mad der er at koncentrere sig om, jo sværere kan det være at få det i munden. Giv ham derfor lidt af gangen og en lille smule valgmulighed også i forhold til farver.
Tænk her på det opdragelsesmæssige - hvad regler har i omkring spisebordet, hvor meget må man smide med maden før måltidet er slut f.eks. Sidder man ved bordet når man spiser og kommer man ned, når man viser tegn til ikke at spise mere, får man lov til at rende rundt med mad i hånden eller sidder man altid ved et bord osv. Vi har alle forskellige regler i forhold til måltider og jeg tænker at du skal gennemtænke og tale med din mad om hvilke regler I har hos jer i den forbindelse. Det er godt at gøre sig klart og inden der kommer en til:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske