Brev:
Pludselig svær at putte
19. juni 2007
Alder:
10 mdr.
Pludselig svær at putte
Kære Helen
Det er efterhånden ved at være noget tid siden, jeg har haft behov for at henvende mig til dig, hvilket jo er godt, da alt jo så bare har været i skønneste orden :)
Men men men, alting har en ende, som nogen siger.
I en god periode har Marcus på nu 10½ mdr. været en ren drøm at putte i seng om aftenen. Vi har et fast ritual, som vi følger hver aften. Ritualet er som følger:
Evt. bad
Creme på (da han har børneeksem)
Ble og nattøj på
Ind og lukke vinduerne på værelset og tage dynen
Lille historie fra en bestemt bog i sofaen (indført for 1 uge siden, da det stadig gik godt)
Lille ammetår i sofaen og samtidig godnatsang
Puttes i seng med de samme 4 bamser hver aften
Jeg lukker persiennerne
Siger godnat og går ud og lukker døren
Indtil nu har han smilende stået op i sengen med den ene bamse i hånden, og når jeg var gået ud, gav han sig til at hyggelege lidt i 15-20 min, hvorefter han så lagde sig til at sove - helt uden noget påstyr overhovedet.
Men igår og idag har det været helt helt helt anderledes. Han er vendt 180 grader i løbet af en nat. Han falder ikke til ro ved brystet og mens jeg synger godnatsang for ham længere. Han ligger og okser rundt, så han begynder at svede, og det er ikke fordi, han ikke vil ammes, for det vil han gerne og er klar, når han ser, jeg tager brystet frem, han vil/kan bare ikke ligge stille, selvom han er træt. Før kunne han nærmest ligge og være lige ved at falde i søvn under aftenamningen. Jeg har ofte måttet rømme mig lidt indimellem, for at han ikke skulle falde i søvn i mine arme.
Jeg forstår ikke, hvad der er sket, siden han pludseligt ændrer adfærd. Det eneste, vi har gjort anderledes er, at indføre en lille godnathistorie, det gjorde vi som sagt for ca 1 uge siden, så det falder ikke sammen med putteproblemet, og jeg kan da heller ikke forestille mig, at det skulle kunne gøre den store forskel. Alt er, som det plejer at være.
Som situationen så ud igår og nu her til aften, så græder/skriger han, når han er blevet puttet. Jeg har læst både "Godnat og sov godt" og "Sov igennem uden gråd". Jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at lade ham stå inde i sengen og græde, selvom der står i bogen "godnat og sov godt", at det kan være for at manipulere og heller ikke på trods af, at alle de andre forældre vi kender, sværger til "Godnat og sov godt".
Derfor er jeg både igår og idag gået ind til ham for at trøste ham. Igår var det lidt lettere at trøste ham, der behøvede jeg nærmest bare at komme ind og sætte mig på gulvet og bede ham om at putte sig ned og sove. Men det virkede ikke som om, han kunne finde ro, så det stod på i godt 1 time, og han faldt først i søvn 21.30 mod normalt kl 20-20.30. Idag var jeg nødt til at tage ham op, når jeg kom ind, ellers holdt han ikke op med at græde, og han var helt svedig og rød i hovedet. Til sidst gik min kæreste ind et par gange og tog ham også op, og det endte med, at han næsten faldt i søvn på hans skulder, fordi han bare var blevet smadder træt.
Jeg har bogen "60 fantastiske uger", hvori der står, at der kan være et udviklingsspring lige nu. Kan det bare være det, som er årsagen til hans pludselige ændring af adfærd?
Er det fint nok at gå ind og tage ham op, når han græder og trøste ham, til han er rolig og så lægge ham ned igen (han brokker sig over at blive lagt igen), selvom det står på i ca 1 time? Eller kunne vi gøre det anderledes?
Jeg er så frustreret over denne 180-graders drejning, at jeg nærmest ikke ved, hvad jeg skal stille op med mig selv.
PS: Jeg er ved at have fået nok af at gå på barsel og ikke lave andet end at passe husholdning og barn - altså ikke på den måde at jeg er træt af at være sammen med Marcus, for det vil jeg hellere end gerne, jeg er bare begyndt at trænge til lidt adspredelse :) - følelsen trængte sig pludseligt på her i weekenden. Kan det være det, han kan mærke og derfor reagerer?
Mange hilsner fra Dorthe