Svar: Puttevaner - 5 mdr.
19. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Helle
Først vil jeg sige til dig, at det er rigtig godt at du har vugget din datter og givet hende den nærhed og tryghed hun har haft behov for. Det fremmer faktisk vestibulær sansen/balancen at blive vugget og netop dette er meget vigtigt for især fortidlig fødte børn. Der er derfor slet ingen grund til at du går og føler at du har gjort noget forkert og givet din datter dårlige vaner. Det er faktisk godt det du har gjort og du lyder til at være en omsorgsfuld og kærlig mor.
Når det er sagt, så kan jeg dog også godt forstå at du synes det er ved at være svært at vugge hende i søvn. Hun bliver jo ikke mindre og ønsket om at kunne nyde aftenerne sammen med far stiger jo også. Derfor er det dejligt, hvis børn er i stand til at falde i søvn selv.
Jeg tænker dog også at hun stadig er en lille pige, hun er kun 5 måneder og derfor er det begrænset hvor meget man kan forvente. Det er naturligt i forhold til hendes alder, at hun stadig har behov for at få fysisk kontakt når hun skal sove (det kan vi jo alle godt lide) og derfor er jeg heller ikke tilhænger af "godnat og sov godt".
Du skriver at hun fortsat sover i vugge og er ved at være for stor til den. I den forbindelse tænker jeg hvor meget hun er i stand til at bevæge sig rundt? Altså hvor meget triller hun og bruger sig selv motorisk? Måske er løsningen for jer netop at få hende over i en seng, hvor hun vil kunne dreje sig rundt, bevæge sig lidt omkring. Det tager ½ time at falde i søvn og her skal hun have lov til at mosle omkring. Det gør ikke noget at hun falder i søvn på maven eller på siden - men I skal så sørge for at vende hende om på ryggen, så hun fortsat sover på ryggen, når I ikke har opsyn med hende.
Ofte tænker vi meget i at børnene skal sove i huler, svøbes og puttet tæt, men nogle gange har de faktisk brug for at kunne bevæge sig, behov for at kunne være lidt urolige og jeg tænker at det er et forsøg værd hos jer.
Hvis hun har behov for at blive taget op, så tag hende op. Hun skal ikke ligge og græde med dig siddende ved siden af - det forstår hun simpelthen ikke og hun vil kun blive endnu mere ked af det. Måske far så kunne tage hende, fordi han ikke forbindes med amning og de ritualer du og din datter har. Han kan simpelthen noget andet.
Du skal naturligvis være sikker på at du ikke putter hende for tidligt. Det lyder som om hun sover ret godt om dagen, du skriver mellem 1-2 timer 3 gange dagligt og så puttes hun omkring kl. 20. Du skriver ikke hvor tidligt hun står op, men aldersmæssigt vil hun skulle sove ca 10 timer om natten afbrudt af mælk og sammenlagt vil hun således sove måske 15 timer i døgnet. Hvis hun således sover 5-6 timer om dagen og sover længere om morgenen end til kl. 6... ja så skal hun måske nogle dage puttes lidt senere, så de 45 minutter du savner med din mand bliver til lidt fælles tid og du så først putter hende 20.30-21.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske