Svar: Vågner hyppigere
19. juni 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Pia
Det er rigtig svært for mig at sige hvad der er tale om hos din datter, siden hun græder så meget. Det er svært fordi jeg sidder på afstand og jeg tænker derfor hvor din egen sundhedsplejerske og læge er henne i billedet?
Du har tidligere fortalt at du ammer hyppigt og også malker ud, det tyder jo umiddelbart på at du har godt med mælk og at det ikke er derfor din datter græder. Men hvordan er hendes vægtøgning og hvordan oplever du at hun spiser ved brystet?
Det at børn ikke sover og at de græder meget kan godt være et tegn på at de har behov for ekstra mad og derfor er det kun naturligt at medtænke dette. Derfor kan det også nogle gange være en god idé med en flaske til natten f.eks. som du også er inde på med vælling, eller har du prøvet med din udmalkede mælk i flaske?
Det kan også nogle gange være sådan at barnet rent faktisk overspiser og derfor har alt for meget uro i maven og her hjælper det ofte at komme over til far, da han ikke forbindes med mælk og amning og så falde til ro hos ham og gerne med en sut.
Du skal naturligvis også medtænke om hun kan have ondt. Jeg ved ikke hvordan din fødsel er forløbet, om det har været en hård fødsel, om din datter er født normalt osv. Det er mit indtryk at nogle af de børn som græder rigtig meget kan have forstrakt f.eks. en halsmuskel eller lignende under fødselen og derfor har smerter fra nakken - de protesterer nogle gang mod at ligge på en bestemt side.
Nogle børn har også ondt i ørerne, det er få i 3 måneders alderen men det sker. Andre børn har smerter fra maven og så er det faktisk også nogle gange sådan at børn kan være meget grædende og have svært ved at spise sig godt nok mætte, hvis de har en blærebetændelse. Derfor kan det nogle gange være en rigtig god idé at tjekke dem for det.
Jeg nævner disse ting fordi jeg synes det er relevant at I får hende tjekket, så I har noget at forholde jer til.
Du skriver at du oplever hende vildt sulten og derfor er min umiddelbare tanke at du måske skal prøve at give hende noget andet eller noget mere mad. Det kan endten være en flaske med modermælkserstatning eller som sagt udmalket mælk på sutteflaske, givet af far, for at se om det gør nogen forskel. Jeg synes det er et forsøg værd.
De fleste børn vil når de er 3 måneder gamle sove 3 gange dagligt, formiddag, middag og eftermiddag og ofte ialt mellem 5-6 timer, dette dog afhængigt af hvor meget de sover om natten. De fleste børn sover i gennemsnit 10-11 timer om natten afbrudt af mælk og sammenlagt sover et 3 måneders barn gennemsnitlig 15 timer i døgnet. Så meget sover jeres datter jo ikke og derfor handler det måske også om at hun er overtræt, hvilket jeg kan se at du også selv har tænkt på.
Selvom hun ikke er så gammel, så tænker jeg at du måske alligevel skal prøve at kigge lidt på klokken mere end på hvad tegn hun viser. Hun skal ikke være vågen i mere end 2-2½ time af gangen, så skal hun puttes igen. Du skriver at hun om dagen er begyndt at sove sammenlagt mellem 2-4 timer (4 timer synes jeg er acceptabelt, men to timer er for lidt og jeg kan godt forstå at lillepigen så let bliver overstimuleret.) Det er derfor rigtig godt at du er begyndt at holde stor fokus på at hun skal sove noget mere.
Når hun ammes så prøv at få hende til at spise rigtig godt fra begge sider, så hun 'tømmer' den ene side, skiftes og lægges til modsatte side. Hvis hun ikke har 'tømt' den første side lægges hun til den samme side igen, så du er sikker på at hun har fået den lidt federe, mættende mælk som giver ro i maven.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 6: Amning
Formiddag 9: Amning
Puttes til formiddagslur 9.30, sover måske 1½-2 timer
Frokost 11.30-12: Ammes
Puttes til middagslur 13.30: Sover igen 1½-2 timer, må også gerne sove mere, det regulerer hun efter hvor længe hun har sovet om formiddagen - nogle gange kan det også være 1 time formiddag og 3 timer over middag
Eftermiddag 15-16: Ammes
Sen eftermiddag 17: Evt. ammes igen og sover her 30-60 minutter
Aften 20: Ammes og puttes til natten. Du kan også lade far forsøge med en flaske her
Sen aften 23: Ammes
Nat: Evt. amning
En del børn vil i 3 måneders alderen faktisk være vågne om aftenen, ligge hyppigt ved brystet og vil således ikke være putteklar før klokken måske er 22 og det er også okay, hvis de så sover om natten og i øvrigt bare har behov for at tanke sig op med mælk stille og roligt aftenen igennem. Men du skal naturligvis være sikker på at hun ikke skal indhente noget.
Ud fra dit tidligere brev så ved jeg at din datter har taget fint på tidligere og at hun altid har spist meget hyppigt. jeg tænker dog at hun nu er ved at være så gammel at hun interesserer sig meget for verden og måske derfor har svært ved at koncentrere sig fuldt ud om brystet i løbet af dagen. Hvor imod om natten, når der er ro, lyset er slukket, gardinerne rullet ned osv. så spiser hun godt - kan samle sig om det. Derfor hjælper det nogle gange at lægge sig med børn om dagen og simpelthen give sig selv lov til at gå i soveværelset for nedrullede gardiner, lægge sig og amme og lade roen komme over jer begge.
Det hjælper faktisk nogle gange på roen om aftenen og om ikke andet, så vil det at du har fået hvilet dig give et lidt større overskud til at tage dig af din datter, hvis hun om aftenen atter er ulykkelig.
At I først står op kl.8-8.30 om morgenen tror jeg umiddelbart ikke har betydning, men igen må du lade det komme an på en prøve. Du kan jo godt prøve at stå op med hende 7.30-8 og så se om det vil være muligt at putte hende igen kl. 9.30-10 - igen et forsøg værd:o) De 10 timer om natten er som sagt alderssvarende og det er om dagen at I skal prøve at få hende til at sove lidt mere og tænke i 3 lure dagligt.
Jeg ved fra dit tidligere brev at det er meget vigtigt for dig at din datter kan falde i søvn uden brystet og måske er det lige netop her at I går fejl af hinanden:o) For det er helt naturligt for et barn på 3-4 måneder at falde i søvn ved mors bryst og finde roen der og hvis du ikke ønsker dette, så vil det være godt at sætte en flaske i stedet og få far lidt på banen. Hvis du stresser over at hun ikke vil sove om aftenen og således bliver urolig over det, irriteret, så mærker hun det, hun spejler sig i dig og så bliver hun også mere urolig og mere irriteret og stresset. Derfor er det vigtigt at du er ærlig omkring hvordan du har det med at skulle amme hende i søvn eller om I simpelthen skal gå igang med den flaske og lade far tage over på det tidspunkt... :o)
Jeg håber at du kan bruge ovenstående lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske