Svar: Stadig en sød tand
18. juni 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Maja
Det er rigtig godt at Elias har taget havregrød og øllebrød til sig og også ærtemos har haft succes - så skal det nok komme stille og roligt. Det vigtigste er at han spiser, at han er interesseret og gider smage på det, så er der ikke andet at gøre end at blive ved med at forsøge.
Det er fint i forhold til hans alder at tilbyde mad 3 gange dagligt og med hensyn til flasker, så er børn jo forskellige og måske du skal forsøge med 4 flasker nu, hvor han er blevet 7 måneder. Så kan han omkring 8 måneders alderen gå ned til ca 3 flasker dagligt (morgen, eftermiddag og aften) og så mellem 9-10 måneder trappe ned til ca 2 flasker dagligt, som så vil være behovet frem til 12 måneders alderen. På nuværende tidspunkt så vil 600-750ml mælk være nok og vil også give plads til og måske mere lyst til anden mad.
De gange hvor han kun drikker 30ml havde han ikke behøvet flasken, så hvis dette ligger nogenlunde fast på et tidspunkt af dagen, så er det denne flaske du som udgangspunkt skal begynde at springe over.
Du må gerne give ham brødskorper og lignende som han kan sidde med i hånden, så han øver sig i at have noget i munden og arbejde med det med spyt osv. Også agurk eller en kold gulerod kan være dejlig at sidde med.
Det er min erfaring at nogle børn har svært ved at finde ud af det med at tygge, hvis maden er blandet sammen, altså hvis der er for mange klumper i mosen. Men de har lettere ved det, hvis maden serveres adskilt. Det betyder at det for nogen børn faktisk er lettere at spise deres rugbrødshapsere ved siden af skemaden som så er godt moset, på samme måde som det er lettere at spise små tykker at kogt kød ved siden af grøntsagsmosen.
De fleste børn vil være i stand til at tygge omkring 8 måneders alderen, nogen lidt før, andre lidt senere. Det er fint at du forsøger med den lidt grovere mos, men måske han hører til dem der skal have det serveret mere hver for sig.
Jeg synes jeres dreng er for lille til at I kan opdrage på ham på den måde lære ham at 'spise hvad der står på bordet'. Det der er vigtigt lige nu er at han spiser og at bibeholde den lyst han har til at smage på tingene. Du skriver at han ikke altid virker interesseret og dette kan naturligvis godt hænge sammen med mælkeindtag og manglende sult, men han har fortsat lysten til at putte i munden og han er opmærksom på verden. Han ser derfor også hvad I spiser og det vil virke positivt for ham at begynde at få mere af jeres mad, så han oplever at I spiser det samme.
Hvis du bruger sødmælk i madlavningen så kan I spise det samme, han må gerne få indmaden af en frikadelle, han må gerne få kartofler og sovs, boller i karry eller hvad det nu kunne være. Masser af smag og mere familiemad:o) Og det gør ikke noget at I serverer lidt frugtmos som dessert, det er helt okay. Små børn er som udgangspunkt ikke udspekulerede og på den måde beregnende.
Nogle børn har behov for et 4 måltid omkring 7 måneders alderen og det ligger som regel om eftermiddagen, men andre børn trives godt med de 3 og behøver ikke yderligere:o) Du kan overveje om du skal til at ændre lidt på tiderne for mad og lur i løbet af dagen, da dette også kan have lidt indflydelse på din drengs lyst til at spise. Det kan også være at planen passer jer fint og så er det jo okay, men en plan kunne også se sådan her ud:
Tidlig morgen Kl. 6-7: Flaske og sover videre
Morgen 8: Står op, starter dagen med en portion havregrød med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her en times tid, max 1½ time
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød/fisk, begynde med lidt rester fra aftensmaden, som indmaden af en frikadelle og lignende. Gerne brødskorper, agurkestykker osv. at sidde med selv. Vand af kop
Flaske og puttes til middagslur ca 13, sover 1½-2½ time, afhænger af formiddagslurens længde
Eftermiddag 15.30: Flaske og/eller en lille portion grød, vand af kop
Aften 18.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, igen få lidt at sidde med i hånden selv. Frugtmos med lidt mælk på kan gives som dessert, vand af kop
Puttes til natten med en flaske
Sen aften: Evt. flaske. Det kommer an på om han har fået flaske om eftermiddagen og således er oppe på de 4 flasker eller om han kun har fået tre flasker, for så er den 4. nok nødvendig for at han ikke kommer i væskeunderskud.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre igen:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske