Svar: Modermælkserstatning - hvor meget? Og dagsrytme
18. juni 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Jeanette
Det lyder som om at det er gået rigtig godt med at få din datter over på flaske og at amningen nu er helt slut. Det er meget flot at hun drikker så meget og trives så godt med det, det er rart for jer alle.
Vejledningen omkring 1/6 af vægten i døgnet er kun vejledende - nogen spiser lidt mere, andre lidt mindre. Generelt kan man sige at børn som får flaske spiser lidt mere end børn der ammes. Det flyder lidt lettere og barnet overspiser ofte lidt. Det kan derfor være godt med en sut ind imellem:o)
I forhold til de sidste målinger jeg har set omkring børns indtag i Smillas alder (og med de baggrund Smilla har med sig) så lyder det ikke problematisk at hun drikker mellem 700-800ml dagligt. Det vil være helt okay og du skal se på hvordan hun trives. Det kan dog godt være at du ikke skal forvente en særlig stor stigning i mængden af mælk ej heller selvom hun så vokser lidt mere og det er så også okay. Hun begynder også at optage maden på en anden måde end hun tidligere har gjort osv. og det hele spiller ind på indtaget.
Hvis du oplever at hun meget hurtigt kan få tømt en flaske og måske begynder at sluge meget luft osv. så kan du forsøge at skifte til en anden flaskesut. Der er ikke faste regler for dette, det er en vurderingssag fra barn til barn.
Børn som er født før tid og som har fået sondeernæring vil ofte spise hyppigere end børn som er født til tiden. Man kan sige at din datter fra starten har været vant til at spise ca hver 2 time og samtidig er hun helt fra starten også blevet fyldt godt op med mad og det giver en anden måde at spise på også i tiden frem. Det er derfor ikke usædvanligt at børn som Smilla spiser hver 2-3 time og om natten så 4 timer imellem.
De fleste børn begynder at få en mere fast rytme, når de er omkring 4 måneder. Her begynder de at sove lidt længere og til mere fast tid og man kan begynde at putte dem til lidt mere faste tider og ikke længere lade dem være helt så selvstyrende.
Der er dog ikke noget i vejen for at du så småt forsøge at skabe lidt struktur for dagligdagen og forsøger at kigge lidt på klokken og ikke kun på Smilla, når du putter hende:o)
En plan kunne se således ud:
Morgen: Flaske og står op, dagen starter
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Puttes til eftermiddagslur
Aften: Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske, når du selv går i seng
Nat: Flaske
Denne plan giver 7 flasker, som jeg tror passer meget godt på det der er jeres behov. Håber ovenstående hjælper jer lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske