Svar: Fra 2 til 1 lur og stop med sutteflaske
18. juni 2007
Alder:
11 mdr.
Kære T.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen kunne nøjes med en lur i løbet af dagen og det lyder faktisk som om at jeres er på vej dertil:o)
Det er altid en svær overgang, når børn ændrer lure - det var svært da hun gik fra 3 til 2 lure, det er svært nu, hvor hun måske er igang med at gå fra 2 til kun en lur og det bliver svært igen, når hun skal til at springe middagsluren helt over.
Man kan ofte ikke ændre på det fra den ene dag til den anden, ting tager tid og det kræver fleksibilitet og tålmodighed. Måske passer det fint med en lur midt på dagen i institutionen, men i weekenden har hun måske behov for de to fortsat. Der findes ikke nogen fast regel, I må forsøge jer lidt frem:o)
Hvis I oplever at det er for meget for hende at sove 3 timer om dagen, og at hun har svært ved så at sove om aftenen eller at hun så powernapper og kommer for sent i seng, så må I tage en snak med institutionen herom. Det er jo vigtigt at hverdagen også hjemme fungerer og da hun er i vuggestue, så må der også være yngre børn som sover 2 gange dagligt, hvis det viser sig at være bedre for alle..
Virker hun meget træt om formiddagen? Jeg tænker nemlig at I måske kunne prøve at lade hende powernappe om formiddagen, så hun ikke sov helt så længe som nu. Så vender hun sig også til at sove mindre og dermed lettere kunne springe formiddagsluren over. I stedet kan hun så puttes kl. 12 efter frokost og så få et par sammenhængende timer her, på den måde sover hun så også lidt senere, så hun ikke behøver powernappe sen eftermiddag og efterfølgende ikke er til at få i seng om aftenen.
Jeg tænker altså i en overgang forsøge at putte hende, så hun sover kortvarigt omkring kl. 10 og vække hende igen 10.45-11.00
Give hende frokost 11.30 og så putte hende igen kl 12.30, hvor hun så kan sove 1½-2 timer - så får hun sit søvnbehov dækket. Stille og roligt tænker jeg så at luren om formiddagen forsvinder og hun først puttes til middagslur kl. 12-12.30.
Med hensyn til sutteflaske, så lyder det som om at jeres datter ikke er synderligt interesseret i dette mere og derfor synes jeg bare at I skal stoppe. Det er meget passende at stoppe ved 1 års alderen. Giv hende i stedet en kop med lidt lun mælk eller vand, som du også fortæller at du allerede gør. Om eftermiddagen kan hun få en portion tykmælk eller lignende så hun får mælk på denne måde også og som dessert om aftenen, kan du give hende en portion frugtgrød med mælk. Ost er også godt for at sikre lidt kalk.
Mange børn er glade for at drikke af 'kildevandsflasker' og indtager en god mængde væske på denne måde...
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske