Svar: Bekymrer mig, at han stort set intet spiser
18. juni 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Familien Jensen
Der kan være mange årsager til at Elias ikke rigtigt spiser så meget i øjeblikket. Det kan både handle om vejret, det har været rigtig varmt og derfor har han måske haft behov for mere mælk end mad, måske er han ved at få tænder eller måske synes han maden er ved at være for kedelig og trænger til nye smagsoplevelser?
Det er passende med 2-3 måltider skemad dagligt og det kan godt være en god idé at tilbyde ham en lidt mindre mængde og så følge efter med brystet i stedet for at lade et skemåltid erstatte en amning. Det kan således være bedre at give 1 dl. grød/mos 3 gange dagligt i stedet for 1½ dl. 2 gange dagligt selvom det mængdemæssigt giver det samme.
Det er fortsat vigtigt med ret meget mælk og hvorvidt det er nødvendigt at følge efter med mælk efter skemad er en vurdering. Det vil umiddelbart være passende med mellem 4-6 amninger dagligt, som du også beskriver og det lyder ikke til at være for meget. Du skal dog også medtænke hvor amningerne ligger.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur, evt. med amning
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Gerne grøntsager som smager af noget, vand af kop
Puttes tli middagslur, evt med amning
Eftermiddag: Amning
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk, sidde i høj stol, prøve at få en brødskorpe eller lignende i hånden, vand af kop. Evt. lidt frugtmos til dessert.
Puttes til natten med amning
Sen aften: Amning
Som du kan se her så giver det 6 amninger, hvis du ammer inden de to lure dagligt, gør du ikke det, så giver det 4 amninger. Nogle børn vil have behov for de 6 amninger og det er helt fint, andre kan som sagt nøjes med mindre.
For at vurdere om han får, hvad han har behov for, så må du se på hans vandladning og afføring. Hvis han tisser godt og urinen er klar og hvis afføringen ikke er hård, så må du gå ud fra at han får hvad han skal have. Hvis han har koncentreret urin og hård mave så skal du forsøge at give lidt mindre skemad og samtidig sikre ham nok væske. Så vil det f.eks. være fint med skemad frokost og aften og om formiddagen så en amning i stedet.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber at ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske