Svar: Enebarn eller?
18. juni 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Linda
Når man vælger at få børn så er min holdning faktisk at man gør det af egoistiske grunde - meget naturvidenskabeligt sagt, så kan man vel egentlig sige at man gerne vil have børn fordi der er et eller andet i at 'se sig selv reproduceret'. Det at man som par laver et barn sammen er fantastisk, smukt osv. men det er jo for ens egen skyld.
Når man vælger at få barn nummer to eller tre eller... så tror jeg også det er meget vigtigt at man gør det fordi man som forældre, som voksen har lyst til det. Man skal ikke få børn for barnets skyld, men man skal gøre det fordi man har lyst til og behov for at få et barn mere.
Det er rigtigt at søskende er en gave forstået på den måde at børn ofte har stor glæde af hinanden. Man ser dog også familier med mange børn, hvor børnene ikke har særlig meget kontakt, når de bliver voksne...
Det vigtigste for et barn er at have forældre som elsker en og som er der for en. At være tilstede både fysisk og mentalt for sit barn er alfa omega. Børn har det godt når de føler sig lyttet til, forstået, når der er tid til dem og lyst til dem.
Jeg kan godt forstå at du, som du beskriver jeres situation, ikke umiddelbart har lyst til flere børn og det lyder som om at din mand heller ikke har dette. Jeg ved også fra dine tidligere brev at du arbejder med børn og det betyder også at du nogle gange kan se, hvordan det også kan være at have flere børn, hvordan børn har det, når forældrene er skilt osv. Da du oplever at et barn ekstra i jeres familie kunne føre til en skilsmisse, ja så skal I naturligvis ikke det - det vil ingen af jer have glæde af og da slet ikke jeres børn. Så mister de jo netop det vigtigste for dem (deres forældre) og det kan ikke opvejes af søskende... giver det mening for dig, det jeg siger?
Man er også nødt til at overveje om man rent fysisk kan klare endnu en graviditet og fødsel. En voldsom bækkenløsning og fornyet graviditet kan faktisk nogle gange resultere i at mor sidder i kørestol og man skal derfor tænke sig godt om og lytte til de lægelige råd.
Nogle gange så skal man nyde det man har, være i nuet og leve med det og have det godt. Julie er en rigtig dejlig pige og at få søskende er ikke et must. Det kan være dejligt at få, men ikke hvis det er på bekostning af at ens forældre har det godt sammen, at de har tid til en osv. Så er legekammerater en rigtig god ting.
Julie er stadig en lille pige og jeg tænker at meget kan ændre sig, måske ser det hele anderledes ud, når hun bliver 4 år - far har fået andet arbejde, du savner måske igen at have en lille i din favn osv. og så viser det sig måske at det alligevel vil være rart at få en til. Men igen så er det fordi du (og din mand) føler det vil være godt - det er udgangspunktet:o)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat. Og husk at det er ikke omgivelserne der skal sætte planer for om I skal have flere børn og kalder de dig egoistisk så grib den og sig "ja, det er egoistisk. Jeg tænker på mig selv, på hvad jeg har lyst til, hvad jeg synes vi kan klare og når jeg gør mig de tanker, så ved jeg også hvad der vil være det bedste for Julie".
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske