Brev:
Spise selv m.m.
18. juni 2007
Alder:
12 mdr.
Spise selv m.m.
Kære Helen
Min datter på 1 år (i morgen) er ekstrem glad for mælk, men jeg kæmper nu med både hende og mig selv for at stoppe. Projektet bliver ikke lettere af, at hun klart forbinder søvn og mælk, men væk det skal den, da hun ikke har appetit nok om dagen og stadig sover dårligt. Som om det ikke var nok så er hun også begyndt at bide mig i brystvorten - og så er hun altså også selv ude om det ikk' ;-)
Mit problem lige nu er, at når hun ikke får så meget at spise i løbet af dagen, så har jeg simpelthen så svært ved at holde fast i mit nej til mælk når hun puttes og i løbet af natten, jeg er jo bange for at hun er sulten.
Ud over at mælken tager plads til almindeligt mad, så er hun også blevet vældig dygtig til at sortere maden dvs. pålæg ryger fint ned, men ikke rugbrødet. Kød smager også dejligt, men gider du lige fjerne de der kartofler! osv.
Projekt mad går altid lettest, hvis jeg kan finde på noget hun selv kan sidde og rode i med fingerne, hun gider slet ikke blive madet med ske mere, men kan heller ikke rigtig finde ud af selv at spise med skeen - det giver særligt problemer til morgenmad, for det er jo altså ikke så praktisk at spise øllebrød med fingrerne.
Det jeg håber, du kan hjælpe mig med er idéer til fingermad, svar på hvad man lige stiller op, med denne madsortering samt lidt vejledning i hvordan og hvornår hun kan lære at spise selv.
Særligt det sidste synes jeg ikke rigtig jeg ved nok om, skal hun selv sidde med tallerken og ske nu, hvordan med gaffel og skal hun holde kruset selv osv.
Jeg ved godt at al begyndelse er svær, og at jeg bare må leve med at hun og alt omkring hende skal hovedrengøres efter alle måltider, men jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg bedst hjælper hende på vej og hvornår det er tid til at lære hvad...
Mange hilsener og på forhånd tak
Tina