Svar: Mad plan - 6 mdr.
18. juni 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Emils mor
Ingen spørgsmål er dumme, hvis det var sådan så var der jo ingen idé i at have en brevkasse:o)
De fleste børn vil i 6 måneders alderen have det rigtig fint med 2 måltider skemad dagligt - grød til frokost og grøntsagsmos til aften og så derudover blive ammet.
De fleste børn spiser mellem 1-2 dl. grød og mos og hvis du oplever at Emil kan spise store portioner, så kan det nogle gange være en god idé at give lidt mindre og så give 3 gange om dagen i stedet for to. Ellers er det vigtigt nogle gange ikke bare at fylde ham op med skemad, men at give lidt mindre grød og mos og så fylde ham op med ammemælk bagefter. Hans væskebehov er stadigvæk meget stort og det er vigtigt at han fortsat har plads i maven til mælken, selvom han nu er begyndt med skemad.
I løbet af den næste måneds tid vil du sandsynligvis kunne øge ham til 3 måske 4 måltider - de fleste børn vil omkring 7 måneders alderen spise 3-4 måltider skemad og så amning derudover. Men det kan vi jo tage til den tid:o)
En plan for dagen til en dreng på 6 måneder som bliver ammet kunne se således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Amning og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød (ris, majs, hirse, havregrød, øllebrød) evt. med lidt frugtmos på og vand af kop.
Puttes til middagslur, evt. med amning inden, men det kommer an på hvor meget skemad han har spist.
Eftermiddag: Amning
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk, sidde i høj stol, evt. få en brødskorpe, agurk eller lignende i hånden og prøve at gnaske lidt selv - naturligvis under opsyn
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Amning
Nat 24-06: Forsøge at sove uden amning og evt. bare lidt vand
Med hensyn til grøntsager så må du gerne give Emil stort set det hele nu og han vil elske at få noget som smager af noget. Du kan f.eks. lave mos af gulerod, selleri, persillerod og pastinak, - hvis det ikke er noget I spiser så meget af normalt, så kan du evt. købe en pakke 'suppeurter', koge grøntsagerne godt møre, blende dem og fryse det ned i små portioner. Når maden skal bruges, så tø poritonen op, vam den, kom fedstof og mælk i og maden er klar til servering.
Du kan også bruge spinat, grønkål, porrer, rosenkål, rødbede, broccoli, squash, blomkål, m.m og stille og roligt begynde at introducere lidt kogt kød og fisk.
Du skal være opmærksom på at grøntsager som spinat, grønkål, fennikel, selleri og rødbede indeholder nitrat og derfor ikke må gives i store mængder. Derfor anbefales at disse grøntsager kun udgør 1/10 af mosen.
Kød og fisk bør som udgangspunkt være kogt eller lavet i ovn. Han må endnu ikke få stegt mad. Det kan være en fordel i begyndelsen at lave nogle kødboller, som du så kan have liggende i fryseren og tage op efterhånden som de skal bruges.
Hakket kød er lettest at bruge i starten fordi det let moses ud, endten med en gaffel eller igennem en persillehakker eller blender. Hakket kød kan være kylling eller kalkun som er mildt og godt at begynde med, men også svinekød, oksekød, lammekød osv. alt kan bruges - det handler om at variere og lade barnets mad tage udgangspunkt i familiens mad.
Indmad som lever og hjerter kan koges og også bruges og blandes i grøntsagsmosen og det kan også gives blandet i kødboller og dermed indgå i en del af kødfarsen. Indmad har bla. et højt indhold af jern.
Fisk kan også koges i ovnen eller i en gryde og det moses meget let med en gaffel. Du kan give laks, makrel, sild, tun (fra dåse), torsk, rødspætte, torskerogn osv. Alt slags fisk er godt både frisk og frossent - alle eventuelle fiskeben skal naturligvis fjernes.
Selvom du måske ikke spiser så meget fisk så er det vigtigt at du medtænker at din dreng har godt af at få det. Der er mange gode fedtstoffer i fisk, som han ikke kan få andre steder fra.
Husk at i alt hjemmelavet mad tilsættes en tsk fedtstof og det er vigtigt at du veksler imellem typen af fedt. Nogle gange smør, margarine, kærgården osv. og andre gange vegetabilske olier. Igen er variation vigtigt.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske