Brev:
Mere mad og mindre amning - 7 mdr.
17. juni 2007
Alder:
7 mdr.
Mere mad og mindre amning - 7 mdr.
Kære Helen
Tusind tak for dine råd sidst omkring min datters mave – det var virkeligt rart at blive hjulpet lidt på vej.
Imellem tiden er vores SP kommet på banen igen og jeg har i samråd med hende været på mælkefri diæt, hvilket har gjort en helt fantastisk forskel på min datters velbefindende. Derudover blev vi enige med såvel læge som SP om at køre på med skemaden (des mindre amning des mindre reaktion), og bruge NAN HA1 i maden, som du jo også foreslog, hvilket også går fint.
I en lille måned har min datter spist tre gode skemåltider (1-1½ dl), og er ikke voldsomt kræsen. Der har kun været to rigtige "tilbagefald", med meget gylp og mavesmerter, men det går hurtigere over nu. Jeg har dog selv fødevareallergi (nikkel) og da min kost efterhånden er ret begrænset og mit eksem blusser op, vil jeg meget gerne fase amningen ud. Jeg sender dig vores rytme (og derefter en hel masse spørgsmål :0) ), måske du kan se hvordan vi kommer videre herfra hvor vi er nu.
Tidlig morgen (5.30 cirka) Bryst. Sover videre til 6.15 i vores seng
7.00 Morgenmad: Havregrød (inkl. 50 ml mme) med æblemos eller anden frugt
8.30 tilbydes bryst
9.00 lur 45 min-1½ time (så vækker jeg hende). Hvis hun ikke tog bryst før luren, så tilbydes hun efter.
11.30 frokost: Mos (inkl. 40 ml mme)
(enkelte dage bryst omkring kl. 12)
13.00 tur i barnevognen, sidde op og kigge indtil trætheden melder sig omkring 13.30 Skulle gerne sove 1½ time her.
15.30 Bryst og et par gange fået lidt eftermiddagsmad, en skorpe fx
17.30 Bryst
18.30 Aftensmad: øllebrød (inkl. 50 ml mme).
Derefter sidde med ved bordet med en halv kartoffel el lign., mest for at føle hun er med, hvilket hun nyder helt vildt.
19.45 godnatsang osv. efterfulgt af bryst
Kan du se om der er nogen amninger der kan sløjfes?
Jeg tænker umiddelbart at måltid fire skal ligge om eftermiddag – nogen gode forslag til menuen? Jeg ser ofte at andre giver a-38 med frugtmos, men hvordan hænger det sammen med at man bør begrænse indtaget af mælkeprodukter?
Når vi kommer til det, hvor kunne jeg putte måltid fem ind – og hvor gammel skal hun være?
Min mand har ferie om en uge og vi vil der prøve at give flasken et sidste forsøg (for at komme helt af med amningen). Jeg har købt en brystpumpe, og vores plan er at give hende min mm og så langsomt trappe over på mme (SP anbefalede at vi gav mme i kop ved siden af maden. Men hun vil simpelthen ikke have det – drikker vand fint).
Har du nogen gode råd i forbindelse med flaskegivningen?
Hvis det ikke lykkedes, hvor gammel skal min datter så være før jeg kan forvente at stoppe amningen helt?
Til sidst vil jeg høre om du har nogen gode råd mht. hendes uro om natten? Hun er ikke sulten – afviser simpelthen brystet, men jeg oplever hun kalder på tryghed. Jeg har prøvet af flere omgange 4-5 dage i træk at tilbyde kl. 23 men her siger hun også pænt nej tak (trutmund). Tidligere har vi, for at få lidt ro, trøstet hende ved at tage hende over i favn i sengen, men nu er hun bare alt for stor (og sover også selv elendigt ovre hos os)!
Jeg har derfor et par nætter i træk stået med hænderne på hende og vugget hende nede i hendes egen seng, mens jeg siger de ting jeg plejer at berolige hende med når hun skal sove, holder hende lidt på panden osv til hun sover igen. Det virker et kvarters tid, så vågner hun igen, i tidsrummet 01.00-03.00. Er det normalt for hendes alder, og kan jeg gøre hende tryg på en måde der gør hun ikke vågner om natten? Hvis jeg lader hende ligge og kalde bliver hun ked af det (og utryg), så det er ikke "sovelyde".
Jeg glæder mig rigtig meget til at høre fra dig også denne gang,
Mange hilsner
Camilla