Svar: Rytme med tvillinger - 4 mdr.
17. juni 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Karin
Det lyder som om at det går rigtig fint med begge børn og det er dejligt at høre:o)
Jeg kan godt forstå at du nu vil forsøge med lidt mere struktur og jeg synes det er en rigtig god idé. Jeg synes også det lyder fornuftigt at du forsøger med en plan hvor børnene så vidt muligt sover og spiser på samme tid - det er praktisk, når man har to:o)
Det kan være rigtig svært at se på børn hvornår det er tid til at sove. Nogle børn viser meget tydelige signaler, andre børn viser først træthedstegn når de er meget trætte og derfor kan de godt blive puttet for sent. Når man er 4 måneder gammel så er det faktisk okay at blive puttet lidt efter hvad klokken viser og ikke så meget efter hvad barnet viser tegn til og det lyder også som om at dine børn er parate til dette. Du skriver jo bla. at den ene som er puttet før han/hun har vist træthedstegn faktisk sover bedre end den anden...
Jeg har tidligere sendt et forslag til en dagsplan til dig og det kan faktisk fortsat bruges:
Tidlig Morgen 6: Flaske
Formiddag 9-10: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse eller boghvede. Evt. med lidt frugtmos - det kan være f.eks. æble eller pæremos. Vand af kop/snapseglas og det gør ikke noget at det er små mængder - det handler om at øve sig og lære.
(Evt. Flaske) og puttes til middagslur ca 13
Eftermiddag 15-16: Flaske
Sen eftermiddag 16: Powernapper
Aften 19: Flaske med vælling og puttes til natten
Sen aften 22: Flaske
Midt nat: (Evt. flaske)
Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvornår du giver flaske. Jeg ved godt at den plan jeg har lavet her indeholder langt flere flaske måltider end du giver, og du behøver ikke give så mange. De 5 flasker dagligt lyder helt okay, hvis de så tager en større mængde af gangen.
Jeg synes det er en fordel at give grød i løbet af dagen og bibeholde vællingen til natten. At få grød om aftenen kan nogle gange medføre at børnene bliver mere urolige fordi tarmene bliver proppet - gives det hen over dagen, så er der lidt mere ro på.
De tvillingefamilier som jeg kommer hos gør faktisk tit det at de laver en større portion grød og så får børnene fra samme portion. Måske har du en skråstol til dem hver som du kan sætte dem i, når de skal have mad. Så er det langt nemmere for dig at styre og give dem mad samtidig - en skefuld til Karla og så en til Laurids. Når man har tvillinger så må man gøre det så praktisk som muligt og de skal jo kunne få mad selvom far ikke er hjemme:o)
En almindelig portion grød ligger mellem 1-2 dl færdig grød. Nogen spiser små portioner, andre større. Men i begyndelsen kan dine børn slet ikke spise så meget, det er 4-5 tsk fulde som langtsom øges til lidt mere. Når de når op på en lille dl og det går godt, de åbner munden, kan teknikken og maven følger fint med, så kan du begynde at tilbyde dem to gange dagligt. Det er bedre at få 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. x 1 dagligt. Det giver både plads til mælken med gør også at man så kan tilbyde dem mere varieret kost. Jeg vil tro at du kan begynde med 2 måltider skemad omkring 5 måneders alderen.
Da børnene altså spiser sparsomt af skemad, så vil det altså ikke kunne gå i stedet for en flaske vælling på 150ml og jeg synes derfor det vil være en god idé at give skemad til frokost og så bibeholde vællingen til natten.
Når børnene når til 2 måltider skemad, så vil det være fint at andet måltid er mos. Det vil være oplagt at starte med mos lavet af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli eller squash. Husk fedtstof i hjemmelavet mad.
Det er fint at du vækker den anden, hvis den ene har fået mad osv. eller for at de kan spise samtidig og du dermed kan få lidt overskud til dig selv også. Hvorvidt du skal vække dem fra lur afhænger helt af dagens forløb, om I har lavet noget, som har gjort dem yderligere trætte osv. Generelt kan man sige at børn omkring 4 måneders alderen har behov for at sove 10-11 timer i løbet af natten og 4-5 timer i løbet af dagen, så de sammenlagt når op på ca 15 timers søvn i døgnet.
Jeres børn sover fra ca 19 til kl. 06-06.30. Det svarer til 11-11½ time om natten og deres gennemsnitlige søvnbehov om dagen vil således være ca 3-4 timer. Det passer f.eks. meget godt med 1½ time formiddag, 1½ time over middag og så en powernap på 30 minutter sen eftermiddag. Nogle børn sover også kun 1 time om formiddagen og så to timer over middag og det er også okay - den fleksibilitet må der være og på den måde behøver dagene heller ikke ligne hinanden.
Hvorvidt I skal vække dem om morgenen afhænger af nattens forløb. Det er udmærket nogle gange at lade dagen begynde og derfor rumstere lidt rundt, så børnene vågner og andre gange vil det være helt okay at de får lov til at vågne af sig selv, men så kan du ikke forvente at de sover ligeså meget i løbet af dagen. Der findes ikke faste regler for dette, det er en fornemmelsessag.
Jeg tror jeg kom igennem det hele - håber det hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske