Svar: Mængde skemad og MME
8. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Elin
Jeres plan for dagen ser rigtig fin ud og hvor er det dejligt at I har to så dejlige børn som spiser så godt:o)
En mælkemængde på 750ml er lige efter bogen og helt passende i forhold til at børnene nu er 6 måneder gamle. I takt med at de bliver ældre, så vil det være udmærket at I begynder at nedtrappe flaskerne lidt således at der stille og roligt bliver plads til mere fast føde - men fortsat er mælken jeres børns hovedindtag.
I 7 måneders alderen vil de fleste børn kunne nøjes med 4 flasker mme dagligt, stort set svarende til det jeres børn får nu. I 8 måneders alderen nedsættes dette til 3 flasker dagligt (morgen, eftermiddag og aften) og i 9-10 måneders alderen nedsættes til yderligere 2 flasker dagligt. Her vil det være fint hvis barnet får de 400-500ml, som er nødvendigt for at jernbehovet bliver dækket.
Når de bliver 8 måneder så vil de fleste børn være i stand til at tygge rugbrødshapsere, godt kogte pastaskruer osv. og de vil herigennem blive bedre og bedre til at tygge. En bolle med smør og lignende plejer derfor at være en god idé omkring 9 måneders alderen.
Dine børn spiser rigtig fint i forhold til deres alder og det lyder bestemt ikke som om de får hverken for meget eller for lidt af det ene eller det andet.
Gnaveting kan også være et lille blomkåls eller broccolihoved som er kogt, men naturligvis under opsyn. Et stykke agurk kan bruges, et bær som f.eks. jordbær eller det kan være et stykke modent pære. Æble sætter sig let galt i halsen det er meget hårdt. Et stykke appelsin som man kan side og sutte lidt saft ud af kan nogle børn også godt lide.
Med hensyn til jeres datters vane med at ligge ned, så lyder dette helt uproblematisk og jeg synes bare I skal lade hende falde i søvn på denne måde, hvis det fungerer. I skal dog (som du selv skriver) være opmærksomme på at hun ikke bør ligge fladt ned og få flaske på grund at ørerne - det kan påvirke det eustatiske rør i øret og være medvirkende faktor til mellemørebetændelse. Læg derfor en pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hun ligger eleveret med hovedet. Hun må ikke ligge med hovedpude, så det er selve madrassen du skal lægge højere i hovedenden.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske