Svar: Motorik - 11 mdr.
9. april 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Lise
Hvordan er din dreng rent sprogligt - er han begyndt at sige små ord og kan du fornemme at han forstår rigtig meget af det du siger til ham og at han forsøger at pege og gøre sig selv forståelig? Hvordan er han fin motorisk - er han god til at samle en rosin op fra bordet, er han god til at sidde og åbne og lukke en æske - putte ting i, tage ting ud osv.?
Jeg spørger fordi børn udvikler sig meget forskelligt og det er ofte sådan at de børn som ikke er så hurtige til at kravle og til at gå, de er ofte rigtig godt med både verbalt og fin motorisk - så mon ikke det gør sig gældende for din lille dreng også?
Når det er sagt, så er det helt fint, som han bevæger sig omkring. Det vigtigste er at han virkelig forsøger og ikke bare sidder, hvor han er sat:o) Det lyder som om at der er rigtig meget gang i ham.
I må gerne hjælpe ham op på alle fire i kravlestilling og der hjælpe ham med at rokke frem og tilbage igen og igen. Ikke forsøge at flytte hans hænder og ben bare støtte hans fødder så han bliver liggende på alle fire og så hjælpe ham med at rokke. Stille og roligt lærer han fra rokkende stilling selv at flytte sine hænder og så sine ben.
Det er helt normalt at barnet starter med at trække sig op ved armene og således bruger sine armkræfter før det bruger benene, når det rejser sig. I takt med at jeres dreng bliver stærkere i både arme og ben, bliver ældre og mere modig, så vil han begynde at flytte lidt mere på sig, turde lidt mere. I må gerne støtte ham ved at lade ham stå ved tingene.
Han skal ikke i en gåstol eller lignende, men når han rejser sig eller viser tegn til gerne at ville stå så hjælp ham med det. I starten går børn sidelæns og går ved møblerne og I skal naturligvis støtte ham i dette. Det handler meget om at støtte barnet i den udvikling det er igang med, det er ikke det samme som at pace sit barn.
Han er jo en stor dreng og en stærk dreng, så umiddelbart har I ikke spor grund til bekymring. Hvis I vil give ham en gave til hans 1 års fødselsdag, så kunne I overveje en babygynge. Ikke en hoppegynge, men en rigtig babygynge, som han kan sidde i og gynge frem og tilbage - det vil han elske og det vil være rigtig godt til at stimulere hans balance og støtte ham i hans videre motoriske udvikling.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske