Brev:
Det store problem er søvnen
6. april 2007
Alder:
7 mdr.
Det store problem er søvnen
Kære Helen.
Jeg skriver til dig ang. min søn Mikkel. Han kom til verden for 7 måneder siden ved kejsersnit pga. svangerskabsforgiftning – 3 uger før termin. Ved fødslen var han 52 cm og vejede 3440 gram. Han er stadig en stor dreng og vejer i dag ca. 9,5 kg.
Han er en rolig, glad og – for det meste – nem dreng. Han er meget aktiv og vil gerne en hel masse. Han er god til at trille og sidde selv og er begyndt at rejse sig op på knæene.
Jeg ammede ham fuldt ud, til han var 5 ½ måned, hvorefter han uden problemer startede på grød. I dag får han 3 måltider: øllebrød til morgenmad, kartofler med grøntsager til frokost og kartofler med grøntsager og kød til aften. Indimellem måltiderne ammer jeg ham stadig, og har planer om at fortsætte med dette et par måneder endnu.
Det store problem for mig er hans søvn – eller mangel på samme. Han vågner som regel ved 7 tiden om morgenen. Herefter er han oppe et par timer, hvor han får morgenmad, bliver skiftet og kommer i tøjet og leger. Efter et måltid mælk bliver han puttet i sin barnevogn. Her sover han ca. 1 – 1 ½ time, hvilket jeg synes er fint.
Herefter er han oppe i ca. 3 timer, hvor vi leger, han får frokost og bliver skiftet. Han ammes og puttes i barnevognen, hvor han kun sover 30 minutter :-(
Jeg synes, at jeg har prøvet alt for at få ham til at tage en længere eftermiddagslur: Mere mad/mindre mad, mere tøj/mindre tøj, putte ham en halv time før/putte ham en halv time senere, stille ham på den ene side af huset/stille ham på den anden side af huset..osv, osv.. Blev anbefalet at gå en tur med ham, lige så snart han vågnede, for at få ham til at falde i søvn igen..dette virker også, men så snart jeg stiller barnevognen, er han vågen igen.
Da han ikke tager en god eftermiddagslur, bliver han puttet i barnevognen igen efter aftensmad. Her sover han også kun 30 minutter. Sammenlagt sover han altså ca. 2 – 2 ½ timer om dagen – jeg synes ikke, at det er ret meget, når han ikke er ældre?
Han bliver puttet ca. kl 1930 i vores seng, mens jeg ligger sammen med ham. Her sover han, indtil vi går i seng – her ammer jeg ham, og vi flytter ham over i hans egen seng på eget værelse. Har prøvet at putte ham i egen seng fra starten, men her kan han slet ikke finde ro, og efter 45 minutter roder han stadig rundt.
Både mens han ligger i vores seng og i løbet af natten, vågner han flere gange, hvor han er ked af det. Han falder som regel til ro, når vi lægger en hånd på ham, giver ham sutten og putter dynen omkring ham...men nogle gange er han næsten ikke til at trøste og græder og græder – det ender med, at jeg må amme ham, for at han kan falde til ro (han bliver ellers ikke ammet om natten mere). Er han mon utryg eller drømmer han, og er der andet jeg kan gøre, end at forsøge at trøste ham?
Den sidste uges tid har han været rigtig pylret. Det startede med feber og lidt snot..det drev dog hurtigt over, men han bliver ved med at være pylret og mor-syg..hans far kan slet ikke få lov til at putte ham, og han vil helst sidde på min arm hele tiden. Vores sundhedsplejerske (som jeg desværre ikke synes er til megen hjælp) synes, at vi skal få tjekket hans ører efter påske, hvilket vi selvfølgelig får gjort, hvis det ikke går bedre.
Jeg var sikker på, at han var ved at få en tand, men da der efter næsten en uge, stadig ikke er noget at se eller mærke, er jeg ikke længere sikker – hvor lang tid kan det tage for sådan en tand at bryde igennem?
Håber du kan give mig nogle god råd, så jeg forhåbentlig kan få ændret lidt på hans søvnmønster.
Venlig hilsen
Anne