Svar: Modermælkserstatning i øllebrød
6. april 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Anni
Det er helt fint at bibeholde lidt modermælkserstatning på og i grød og mos, så din datter ikke udelukkende for komælk, når hun kun er 9 måneder gammel. Men når det er sagt, så har du fuldstændig ret i at det ikke lyder relevant at introducere hende for en sutteflaske nu med den alder hun har. Om 3 måneder skal du jo fra den igen.
Du kan prøve at give hende varm mælk af en kop, så drikker nogle børn lidt mere. Du kan også lave milkshake eller lignende, hvor du blender sødmælk og banan. Du kan give hende frugtgrød med mælk på som eftermiddagsmåltid eller som dessert om aftenen og du kan fint bibeholde tykmælk eller lignende så hun også får mælk den vej igennem. Ost er også en kilde til kalk.
Lad mælk indgå som en del af den almindelige mad, lad hende få lidt sovs på sin mad osv. Det hele tæller med i mælkeindtaget. Så da hun hverken får flaske eller bryst, så er det bare vigtigt at du medtænker hvordan du kan sikre hende et vist mælkeindtag via den almindelige mad.
Modermælkserstatningen tjener naturligvis til formål at give hende lidt jern, men dette får hun jo alligevel. Modermælkserstatningen er dog også sammensat så den ligner modermælk og derfor adskiller sig fra komælk, så hvis det kan lade sig gøre at bibeholde modermælkserstatningen et par måneder endnu, så synes jeg det vil være godt.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) God påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske