Svar: Svær at give flaske
6. april 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Dorthe
Der er børn, der som din datter vægrer sig rigtig meget mod både flaske og bryst også uden at man egentlig finder nogen årsag.
Nogle børn vægrer sig mod at blive holdt i favn og er således til at få til at spise, hvis de ligger ved siden af en, altså helt modsat af hvad man normalt anbefaler. Det er jo netop vigtigt at sidde med sit barn i favnen når man giver mad.
Det er helt okay at I gør som I gør med sutten osv. for at få hende til at tage imod flasken. Hun har brug for den mælk I tilbyder hende. Prøv at lægge hende ved siden af jer, når hun er vågen og skal have flasken, og sørg så bare for at hun får masser af kropslig kontakt uden for måltiderne.
Prøv også at give hende flasken, når hun vågner fra lur og ikke kun når hun skal sove og lad hende drikke sin flaske sovende, f.eks. sen aften - det er en måde at få en ekstra flaske i hende.
Nogle gange så kan det også handle om temperaturen på mælken i flasken, nogle børn drikker gerne mælken hvis den er kold og andre skal have den mere varm. Så prøv jer også frem med forskellige temperaturer og se om det gør nogen forskel.
Hun har behov for den mælk og jeg synes ikke hun skal have mindre end 500ml ej heller når du begynde på det tredie skemåltid. Jeg synes også det vil være helt relevant at du drøfter det med jeres læge, måske skal hun til 5 månedersundersøgelse? Og jeg tænker at det vil være helt relevant at du spørger indtil hvad et acceptabelt minimumsindtag vil være for jeres datter.
Du kan lave grød og mos på fuld modermælkserstatning så hun også får ekstra mælk igennem der, men nogle gange vil det betyde at grøden/mosen kommer til at mætte hende det ekstra og så er det jo ikke nogen god idé. Så kan det være bedre at lave grød og mos uden for meget mælk og så have plads i maven til flasken efterfølgende.
Du skal naturligvis også se på hvor store portioner skemad du giver din datter. Det er klart at jo større portioner hun spiser jo mindre plads i maven vil der være til mælken ved siden af. Derfor er det en balance at finde ud af hvad mængde mad hun kan spise, når der også skal være plads til mælken. Det kan således være nødvendigt kun at give hende 1 dl skemad af gangen, fordi hun så kan følge efter med 50-100 ml i flasken, også selvom hun godt kunne have spise 1½ dl. grød/mos.
Du skal naturligvis se på hvor meget din datter tisser, hvordan hun udvikler sig og trives. Hvis hun virker okay og som en sund og fin pige i god trivsel, så er bekymringen jo ikke så stor. Hvis hun derimod ikke rigtig tisser, virker sløv, pjevser, ikke rigtigt gider trille og generelt virker utilfreds og utilpas, så er hendes indtag ikke okay og det skal drøftes med lægen.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske