Svar: Søvn - får han nok?
6. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Sara
Det er jo meget forskelligt hvor meget søvn har behov for, men generelt vil jeg sige at børn i 4-5 måneders alderen vil sove 10-11 timer om natten og tage 2 lure i løbet af dagen, hvor disse lure sammenlagt vil vare 4-5 timer. Det vil sige at barnet ialt over et døgn vil sove 14-15 timer.
Jeres dreng sover fra 18.30/19.00 til 6.30 næste morgen. Det svarer til ca 12 timer, derudover sover han så kun 2 gange om dagen ialt 1½ time, sammenlagt 13½ time i døgnet. Det lyder således til at være en lille smule i underkanten og det handler om at han kun sover 2 gange dagligt. Hvis du kunne få ham til at tage 3 lure i løbet af dagen og det gør ikke at det kun er af 45 minutters varighed, så vil han være dækket ind.
I takt med at han skal begynde med lidt skemad, så vil det være relevant at sætte lidt mere faste tider på for hvornår han spiser og hvornår han sover. Det vil således være med til at give lidt mere rytme i løbet af dagen og allerede nu, må du godt forsøge at putte ham til lidt fast tid og efter fast rutine. Prøv at kigge lidt på klokken og ikke så meget på hvorvidt han viser træthedstegn eller ej.
Gør det til en vane med en formiddagslur og en lur over middag og så gerne en lur om eftermiddagen. Gør det til en vane at køre ham en tur i barnevognen i hvert fald den ene af lurene, så det bliver en del af rutinen. Det er vigtigt at du hjælper ham med at sige fra. Når han er så opmærksom og så meget på som han er, så kan du ikke regne med at han selv siger fra og derfor hjælper det nogle gange at kigge lidt på uret og sige at nu er det tid til at sove.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o) God weekend
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske