Svar: Vil ikke ammes eller drikke ordentligt
5. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Dorthe
Du skriver ikke hvor store portioner grød du giver din datter, men det kan godt være at grøden fylder for meget i maven og derfor spiller ind på hendes lyst til mælk. Da hun ikke er mere end 4 måneder gammel er det fortsat vigtigt at mælken udgør størstedelen af hendes indtag og det vil derfor være vigtigt at hun drikker sine flasker. Derfor kan det være en god idé at give lidt mindre mængde grød, så der også er plads til mælken.
Samtidig tænker jeg dog at din datter drikker flaske 5 gange i døgnet og det kan godt være at det er nok for hende. Du må prøve at vurdere det samlede indtag og du må naturligvis se på hvor meget hun tisser. Hvis hun tisser godt, urinen er klar og hun i øvrigt virker til at trives, så må du gå ud fra at hun får, hvad hun har behov for. Er du i tvivl må du få en læge til at se på hende.
Det vil naturligvis være mere hensigtsmæssigt at hun drikker og spiser mest om dagen og således ikke om natten. På den anden side, så er det at spise om natten måske netop godt for hende, fordi hun er så opmærksom på verden omkring sig og derfor slapper mere af, der er mere ro på om natten.
For at hun dog ikke skal gå så lang tid om eftermiddagen uden mælk, så tænker jeg om du ikke kunne give hende flaske kl. 15 og så kan hun få grød eller grøntsagsmos f.eks. kl. 17-18 og så igen en flaske kl. 20. Jeg tænker at det vil kunne lykkes.
Samtidig er det tit også en fordel at give flaske når hun vågner fra en lur, mere end at give hende flasken, når hun skal sove - det kan du derfor også prøve. Du må forsøge dig lidt frem.
Hvis din datter konstant afviser brystet og bliver ked af det og frustreret hver gang du lægger hende til, så synes jeg ikke du skal blive ved med at forsøge. Det er også rigtig hårdt for dig psykisk at blive afvist hele tiden - selvom det er brystet hun afviser og ikke mor, så føles det rigtig hårdt.
Hvis du ikke lægger til, så burde din mælk forsvinde af sig selv. Hvis du oplever at du bliver brystspændt, at der står meget mælk i brystet, så skal du malke ud. Det er vigtigt at brystet 'tømmes'. Normalt vil man trappe langsomt ned, så amningerne bliver færre og færre. Altså fra at amme måske 4 gange dagligt gå ned til 3, så 2, så 1, måske springe en dag over og så malke ud 1 gang igen. Hele tiden mærke efter.
Du kan også få nogle piller hos lægen som stopper mælken, men det vil fortsat være nødvendigt at malke ud.
Jeg tænker at en plan for dagen med flaske og skemad kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Grød + vand
Sover evt. lur og tilbydes herefter flaske, altså når hun vågner - svarende til det der måske hedder frokost.
Eftermiddag: Flaske
Sen eftermiddag: Flaske
Aften: Grøntsagsmos eller grød + vand
Kl 20 puttes til natten med en flaske
Sen aften 23-24: Evt. flaske (i stedet for kl. 01)
Nat: Flaske (altså den kl. 05)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Som du kan se er der her 6 flasker, evt en ekstra men det er slet ikke sikkert at det er nødvendigt. Det er således en flaske mere end de 5 du har skitseret som også kan være nok - det afhænger helt af situationen. Men måske vil en flaske om eftermiddagen og grød/mos om aftenen give en forskel. Og så princippet om at få en flaske, når man vågner...
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske