Svar: Igen igen...søvn
4. marts 2007
Alder:
5 mdr.
Kære supertrætte mor og far
Min umiddelbare tanke er at det måske handler om at der går for langt tid imellem amningerne om dagen. I øjeblikket går der ca 4 timer imellem og det vil være passende for mange børn. Men det er sandsynligvis for lidt i forhold til jeres dreng, hvorfor han melder sig om natten.
Det er fint at I giver ham både grød og mos, men det er vigtigt at han fortsat får sit mælkebehov dækket, hvilket fortsat skal udgøre størstedelen af hans indtag. Nu skriver I ikke hvor stor han er, men jeg vil tro at hans mælkeindtag skønnet vil være omkring 1000ml dagligt og derudover kommer så skemaden.
Mit råd er derfor at du forsøger at tilbyde ham mere mælk i løbet af dagen. Du kan vælge at lægge ham hyppigere til, forsøge at få ham til at spise fra begge sider osv. så han fylds godt op, eller du kan vælge at supplere din amning med en flaske mere. Det kan være i løbet af dagen eller om aftenen. Det kunne f.eks. være kl.23, så han fyldes ekstra godt op til natten - med mindre du fornemmer at du har rigtig godt med mælk her og at amningen på det tidspunkt er rar for jer begge.
Hans flakseri tror jeg hænger sammen med at han drømmer og generelt har behov for hjælp til at finde roen. I kan prøve at svøbe ham - også selvom han har den alder han har. Det at blive svøbt og pakket tæt i dynen hjælper ham til at holde hænder og arme i ro og hjælper ham til rent fysisk at holde sammen på sig selv. Det lyder som om hans mororefleks (faldrefleks) går igang, når han drømmer og her vil det hjælpe ham at være lidt 'tæt pakket'.
Så mit råd til jer er altså at sikre ham et større mælkeindtag i løbet af dagen og at pakke ham lidt tæt om natten, så han ikke kan flagre, men får hjælpe til at holde fysisk sammen på sig selv.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske