Svar: Meget urolig søvn - 4 mdr.
14. februar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Anne
Kunne det tænkes at Tobias har behov for lidt mere mad. Det kunne være at I skulle starte med lidt skemad, supplere med en flaske til natten eller forsøge at øge din amning.
Jeg tænker at han har alderen til at kunne have behov for lidt mere og du må prøve at vurdere, hvad det i givet fald skal være. I første omgang kunne du godt forsøge om du kunne øge din mælkemængde ved at tilbyde ham brystet hyppigere i løbet af dagen, så du er sikker på at han når at blive fyldt godt op dagen igennem og ikke vågner om natten fordi han er sulten.
Når jeg taler om nat, så er det i tidsrummet 24-06, hvor jeg har indtryk at at du ammer 2-3 gange.
Jeg får indtryk af at han er meget aktiv om dagen og er begyndt at følge rigtig godt med i verden omkring sig. Han smiler, pludrer, griner og bruger sig selv meget. Jeg får den tanke at han måske ikke rigtig kan koncentrere sig omkring brystet og derfor ikke får fyldt sig godt nok op om dagen. Om natten er der meget mere ro og derfor er det lettere for ham at koncentrere sig der. Derfor søger han brystet mere om natten og på sigt er det jo uhensigtsmæssigt hvis han begynder at spise mere om natten, det skulle gerne gå den modsatte vej:o)
Har I nogen sinde prøvet at give ham en flaske og hvad tænker I omkring det? Jeg tænker at en flaske i jeres tilfælde godt kunne være en mulighed og en blid løsning inden skemaden.
Det er super fint at han sover i vuggen og falder i søvn af sig selv mellem kl. 20-20.30. Når han vågner efter 45 minutter, så gør I som nu, beroliger ham og får ham til at sove videre. Når klokken så er 22-23 så giver I ham en flaske. Det kan være mme eller det kunne også være en flaske vælling, som måske vil mætte ham lidt mere. På den burde han så kunne sove nogle timer, så I alle får lidt sammenhængende søvn når det er nat. Det vil forhåbentlig forhindre ham i at vågne efter mad kl. 02.30.
Håber det virker. Rigtig meget held og lykke:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske