Svar: Søvn og mad - 5 mdr.
13. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Birgitte
Dejligt at din dreng har taget så godt imod skemaden, det lyder som om han bare har været rigtig godt parat:o)
Det er korrekt at jeg normalt anbefaler at man starter stille og roligt op, så maven ikke pludselig går i kludder. Det handler bla. om at sikre at barnet fortsat får sit mælkebehov dækket, altså at grøden ikke tager pladsen op for mælken. Så længe han ikke er ændre end han er, er det fortsat vigtigt at han får mere mælk end han får skemad.
Samtidig tænker jeg at to måltider skemad giver mulighed for større variation. Det vil sige at I med fordel kan give både grød og grøntsagsmos. Da han allerede nu kan spise 1½ dl uden problemer og lyder til at kunne spise mere og da hans mave ikke klager over det ekstra mad - så synes jeg det lyder som en god idé at forsøge med skemad to gange dagligt.
2 måltider skemad dagligt kunne måske også være det som gjorde at han fik lidt mere rytme og kunne sove et lidt længere stræk og således komme ned i antal lure dagligt.
En plan for dagen med to måltider skemad og bryst kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Bryst
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Bryst og puttes til middagslur
Eftermiddag: Bryst
Sen eftermiddag: Powernapper evt. lidt
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop
Bryst og puttes til natten
Sen aften (når I selv går i seng): Bryst
Nat: Evt. bryst (1 gang i tidsrummet 24-06)
Jeg kan ikke ud af jeres brev se hvordan en dag ser ud hos jer i øjeblikket. Jeg har derfor ikke helt fornemmelse af hvad du kalder nat, når du siger at du ammer ca 3 gange om natten nu. Det jeg kalder nat er nemlig i tidsrummet 24-06 og måske er det nødvendigt at amme en gang her, måske vil du snart kunne springe det helt over.
Det kan hjælpe på nogle sammenhængende nattetimer at lægge ham til brystet når du selv går i seng. Han vil spise i søvne og vil således bare blive fyldt ekstra op, så han ikke behøver at vågne lige når du er faldet i søvn.
Hvis I følger en plan som ligner dette i løbet af dagen, så ved I at han har fået hvad han har behov for af mad og så behøver han ikke melde sig i nattetimerne. Med god samvittighed kan I så hjælpe ham med at skifte stillig og blive puttet igen - nogle gange med sut og andre gange er det ikke nødvendigt. Det er nemlig helt rigtigt at det sandsynligvis er i søvne han græder og her handler det netop om at hjælpe ham videre i søvnen og ikke tage ham op.
Så det lyder som om at den rytme I er ved at komme ind i vil gøre jer alle godt. Fortsat held og lykke med det og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske