Svar: Konstant utilfreds - 7 ½ måned
13. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Mia
Det lyder som om din dreng nu har lært sig at sove på denne måde og at det derfor er en svær vane at bryde. Samtidig tænker jeg at børn i hans alder også meget let bliver mere pjevsede og urolige - især fordi de forsøger at øve sig motorisk og endnu har svært ved at gøre særlig meget selv.
Det er således ikke noget unormalt i at din dreng er pjevset, da dette godt kan hænge sammen med hans alder. Der er således heller ikke noget unormalt i at din dreng er pjevset, når han ikke får sovet det han har behov for, hvilket du jo også ser de dage hvor det rent faktisk lykkes at få ham til at sove.
Du skriver at du kan bruge 2-3 timer på at få ham til at sove 40 minutter et par gange om dagen og det er naturligvis uholdbart. Derfor synes jeg du skal lade være - og ja det det giver pylren og uro, men helt overordnet set, så har du jo pylren alligevel, så hvorfor gøre det? Samtidig tænker jeg at det måske vil hjælpe til at han får en bedre rytme.
I forhold til hans alder, så vil det være helt okay at han ikke sover mere end 40 minutter om formiddagen. Han har sovet om natten, kommer op og får morgenmad, får igen noget formiddag, bryst/flaske og puttes så til en lille formiddagslur. Når han kommer op fra denne, så skal han have frokost, måske igen bryst/flaske og så kan du putte til middagslur - min tanke er at han nogle dage vil sove 40 minutter her og så vil han have behov for at sove igen sen eftermiddag, men andre dage vil han kunne tage en lidt længere lur og så vil han tilgengæld vågne og være frisk og mere glad.
Man kan diskutere hvorvidt du skal blive ved med at putte ham efter hvad han viser af signaler osv. eller om du ikke skal gå lidt mere efter klokken. Det handler jo også om at du et eller andet sted skal kunne få hverdagen til at hænge sammen.
Du skal naturligvis sikre dig at han ikke har ondt, du skal sikre dig at han ikke er sulten. Du skal sørge for at han bliver stimuleret både mentalt og fysisk - han skal ud at opleve. Sidde op i barnevognen når I kører og se sig omkring, mærke vinden i ansigtet, se på mennesker og dyr omkring sig osv. Giv ham mad som også stiller krav til han opmærksomhed og koncentration - brødstykker han kan sidde med i hånden osv.
Så skal han også bruge sin krop, hjælp ham med at trille omkring og bruge sig selv, hoppe på skødet af dig, lege ride-ranke-leg osv. gå i svømmehallen - hvad du nu kan finde på for at få ham til at bruge sig selv.
Med hensyn til at tage ham med nogen steder, så er der jo forskel på at tage ham med på cafe eller i babybio, hvor det et eller andet sted er nødvendigt at han sover en del og så på at tage ham med ud, når du skal handle. Du kan jo sagtens have ham siddende i barnevognen imens du handler og så kan han følge med, få lov til at sidde med nogle af varerne osv. Du får jo også spat af at skulle være hjemme hele tiden:o)
Din uro omkring hvorvidt han fejler noget - den har du haft før. Jeg ved at du tidligere bekymrede dig omkring hvorvidt han kunne have nogen neurologiske problemer? Hvad er det præcist som gør at du har denne uro omkring hvorvidt han er 'normal' eller ej?
Jeg har det jo sådan at en mors bekymring altid skal tages alvorligt og derfor tænker jeg også at din bekymring har været der så mange måneder nu, at jeg synes det er relevant at du drøfter dette med din læge. Jeg kan jo ikke se din dreng, jeg kan kun sige at det du beskriver lyder ikke unormalt - men få en lægelig vurdering, så får du ro i din sjæl og det er vigtigt.
Til sidst vil jeg lige skitsere hvordan en plan for dagen kunne se ud når din dreng nu er 7 måneder gammel:
Morgen: Bryst/flaske
Formiddag: Grød evt. med frugtmos, vand eller mælk af kop
Puttes til formiddagslur (evt. bryst eller flaske inden)
Frokost: Grøntsagsmos med kød og fisk. Måske kan du så småt begynde med lidt brødskorper eller rugbrødshapsere som han selv kan prøve at spise eller du kan hjælpe ham med en gaffel. Vand af kop
Bryst/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Grød med lidt frugtmos, vand eller mælk af kop
Sen eftermiddag: Bryst/flaske
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, mere og mere af jeres mad og gerne forsøge med lidt han selv kan sidde med.
Vand eller mælk af kop
Puttes til natten med en flaske eller bryst
Sen aften: Evt. flaske eller bryst
Det er mit indtryk at han sover godt om dagen og hele tiden har været ret god til dette. Nogle nætter sover han måske 11-12 timer og så kan du ikke forvente at han sover flere timer om dagen. Gennemsnitligt vil en dreng på hans alder have behov for at sove godt 14 timer i døgnet, nogle sover naturligvis lidt mere og nogle sover lidt mindre.
Jeg tænker derfor at du skal passe på at du ikke kommer til at forvente at han sover mere end han gør - for måske bliver hans søvnbehov samlet set dækket fint ind og så er det jo en kamp som ikke holder, som ikke er værd at kæmpe.
Kan du bruge mine tanker?
Fortsat held og lykke og god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske