Brev:
Konstant utilfreds - 7 ½ måned
13. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Konstant utilfreds - 7 ½ måned
Jeg er den heldige ejer af en stor dreng på 7 ½ måned. Jeg har tidligere skrevet til dig ang. hans søvnvaner, og forsøger endnu engang, da de på nuværende tidspunkt er ved at få mig ud af mit gode skind.
Problemet er, kort fortalt, at han om dagen kun sover i 40 minutter hvorefter han vågner, og han er umulig at få til at falde i søvn igen. Han sover igennemsnit 2-3 lure af 40 minutters varighed dagligt.
Jeg har prøvet absolut ALT. Vækket ham tidligere, puttet ham senere, gået, hoppet, sunget, fodret, skiftet ble, bøvset. Jeg har taget ham ind efter de 40 minutter, ladet ham være oppe i kort tid og lagt ham igen, men lige meget hjælper det. Jeg har ladet ham græde, men han skriger blot mere og højere. Jeg har stået ved ham i 5 kvarter og vugget ham, taget ham op osv. Jeg har prøvet alt.
Jeg bruger dagligt 2-3 timer på at forsøge at få ham til at falde i søvn igen.
Det ville være okay, at han vågner efter 40 minutter, hvis han herefter var glad og tilfreds, men det er langt fra tilfældet. Min opfattelse er snarere, at han konstant er utilfreds. Han er møgtræt, gnider øjne, gaber, piver, græder over det mindste, han vil ikke være hos mig, vil ikke lege, vil ingenting. Det virker som om han ikke evner, at skifte søvnfase om dagen, og altså aldrig får den dybe søvn. Nogle gange efter de 40 minutter ligger han med lukkede øjne og græder/skriger og kaster hovedet fra side til side. Han falder lidt hen, men spærrer så øjnene op og skriger videre. For sove vil han altså ikke!
Enkelte gange er det lykkedes mig at få ham til at sove videre efter de 40 minutter, og her sover han min. 2 timer ekstra, hvorefter han er glad og veltilfreds. Det lykkes mig ca. én gang hver anden uge, at få ham til sove videre, og her sover han altid flere timer ekstra og vågner tilfreds. Altså - hans behov for mere søvn er der altså helt klart, hvilket hans pjevsede og utilfredse adfærd efter kun 40 minutters søvn også vidner om.
Han sover godt om natten - fra kl. ca. 19.30 til 07.30. Dog vågner han næsten hver morgen, fordi han har tisset igennem sin ble, og det virker bestemt ikke som om han er færdig med at sove kl. 07.30. De få gange han ikke har tisset igennem, er han vågnet forholdsvis glad og udhvilet mellem 08.30 og 09.15. (Vi arbejder på at få løst ble-problematikken, så det er altså ikke det mit brev går ud på.)
Han spiser fint, rigtig mad og flaske.
Mit spørgsmål er: Hvad kan jeg gøre, er det et kendt fænomen og er han normal? Ja, undskyld mig, men jeg er simpelthen ved at blive tosset af så meget tid med en utilfreds lille mand...
Jeg er efterhånden der, hvor jeg ikke har lyst til at tage ham med nogle steder, da han enten er sur eller også skal jeg bruge uanede mængder tid på at få ham til at falde til ro igen (hvilket stort set aldrig lykkes), og jeg kan ikke være til stede der hvor jeg er.
Venlig hilsen Mia
Ps. Han har haft denne vane i mange måneder, og i starten troede jeg den kunne skyldes en form for umodenhed, men nu synes jeg det er for meget.