Svar: 7 mdr. dreng der småklynker ved spisetid
13. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Signe
Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt du fortsat ammer og supplerer med mme eller om du nu er overgået til fuld mme. Ud fra den dagsplan du har sendt, går jeg ud fra at din dreng ikke længere ammes og at han nu tilbydes 200ml mme morgen (hvoraf han spiser 100) og 200ml vælling aften altså ca 300ml i alt.
Det synes jeg for det første lyder af for lidt. Han bør i forhold til sin alder tilbydes mindst 3 flasker dagligt, måske fire. I hvert fald bør han som minimum have 400ml for at få sit jernbehov dækket.
Det er utrolig flot at din dreng spiser så godt som han gør og at I er kommet så godt igang med skemaden. På den måde er han jo en stor dreng. Men jeg tænker at han fortsat er en lille dreng. Han er kun 7 måneder og har fortsat behov for at blive nusset, være i favn, få dækket sit suttebehov osv. Og jeg tror måske hans protester om aftenen hænger sammen med at han har brug for at I fortsat betragter ham som det lille myr han stadig er.
Det er rigtig dejligt at han sidder med ved bordet. Det er super at han får mad som er grovere i konsistensen, men det må ikke fylde så meget at han ikke får sine flasker og sit behov for at sutte osv. dækket.
Måske ville en flaske om eftermiddagen gøre en forskel, altså f.eks. en flaske kl. 14.30 før han sover eftermiddagslur.
Bare en tanke... Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske