Brev:
7 mdr. dreng der småklynker ved spisetid
13. februar 2007
Alder:
7 mdr.
7 mdr. dreng der småklynker ved spisetid
Kære Helen,
Jeg har en dejlig dreng på næsten 7 mdr. Han vejer 9 kg. Og er 73 cm lang. Han er en glad dreng som smiler meget.
Han begyndte at få grød fra 4 mdr. og efter 3 uger var han rigtig god til at spise. Ved 5 mdr. begyndte jeg at introducere grønsager (kartofler, gulerødder, pastinak, broccoli, jordskokker etc.) det spiste han også fint. Langsomt fik han kun mad som var most og ikke pureret og det gik også o.k.
Som helt lille havde han svært ved at tage på fordi jeg ikke havde nok mælk og som tre uger gammel fik han derfor mme og ammede hos mig. Uden at tænke over det begyndte jeg at give ham en flaske inden han skulle sove og der igennem kunne jeg hjælpe ham til at sove regelmæssigt. Jeg er nu klar over at det måske ikke var det smarteste at gøre. Så nu har jeg de sidste 14 dage langsomt begyndt at fjerne flasken ved sove tid undtagen vællingen om aftenen.
Han dag er som følger:
4-5: 200 ml mme (han spiser ca: 100)
7:00 vågner
8:00 havregrød eller øllebrød (lavet med sødmælk og mme) med vand i et glas
10:00 formiddaglur: han sover ca 1½-2 timer
13:30 frokost bestående af moste grønsager m/mme) og fisk med et glas vand
15:00 eftermiddagslur: han sover ca 11/2 -2 timer
18:00 aftensmad bestående af maste grønsagerm/mme( og fisk med et glas vand) sommetider lidt frugt til dessert
20:00 200 ml vælling
20:20 bliver lagt til at sove.
Det som er udfordringen for tiden er at næsten hver gang vi sætter os ned for at spise, begynder han at små-klynke. Han spiser de første par skefulde, men begynder så for alvor at jamre og klynke. Han kniber læberne sammen. Men hvis jeg så laver noget frugt mos eller avokado og banan vil han gerne spise dette uden at klynke.
Jeg har prøvet at give ham kød i grønsagerne, men det ville han slet ikke spise, så er det lidt lettere med fisken.. eller kun grønsager.
Før har jeg givet jeg ham en flaske med mme efter han havde spist. Men jeg kom til at tænke på at han måske skabte sig og ikke ville spise fordi han viste at flasken ville komme bagefter?
En fra mødre gruppen foreslog at jeg skulle begynde forfra, altså purere maden ..
Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke syntes at det er hyggeligt at spise sammen med en jamrende baby og ved ikke helt hvad jeg kan gøre for at afhjælpe situationen. Kan han virkelig være mæt efter 5-10 tsk. fulde mad?
Med venlig hilsen
Signe