Annonce

Annonce

Svar: Dagpleje eller vuggestue?


23. december 2003

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Man skal normalt oplyse at barnet er født for tidligt, når man sender ansøgningsskemaet ind. Det er fornuftigt, da man så kan tage hensyn til at barnet er fortidlig født og kan have specielle behov.

Om man skal vælge vuggestue eller dagpleje er svært. Hvis man får en rigtig god dagplejemor, som interesserer sig for de for tidlig fødte og derfor også har modtaget kurser om disse børn, så kan det være at foretrække. Hos en dagplejemor skal barnet ikke forholde sig til så mange børn og der er forhåbentlig lidt mere ro.

I vuggestuen er der derimod mest uddannet personale, som er gearet til børn i flere aldre og med forskellige behov.

Jeg synes du ...


Annonce

... skal se hvad muligheder der er. Se om ikke du kan få tid til at besøge en vuggestue, så du kan danne dig et indtryk. Du kan også ringe til den tilsynsførende pædagog for dagplejen og få en snak med hende. Selvom hun ikke vil sige noget om den ene dagplejemor frem for den anden, så ved hun jo godt, hvor børnene har det bedst, et eller andet sted. De fleste dagplejemødre mødes også i legestue en gang om ugen. Måske er der også mulighed for at du kan kigge forbi der, og få et indtryk af hvordan de er, hvad de laver med børnene osv.


Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg tror det er vigtigt at man selv er lidt opfølgende med hensyn til at vælge plads. Man ønsker jo det bedste for sit barn:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare

Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

26. januar 2026 | Diverse | 6 mdr.

Påvirkning af trist mor på baby

Hej Helen Jeg har to overordnede spørgsmål, som jeg brændende ønsker svar og...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder


Annonce