Svar: Må hun sidde op - 5 måneder
29. december 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Lene
Det er rigtig fint at jeres datter gerne vil sidde og hun må gerne sidde hos jer, enten på jeres skød støttet af jer eller med ryggen op mod jeres mave. Det er skønt for hende på den måde at sidde i tryghed og på afstand udforske verden.
Hun er dog for lille til at kunne sidde selv endnu og hun bør ikke stables op med puder for at kunne sidde. I princippet bør børn ikke sidde, før de er i stand til at sidde selv og altså uden puder.
Du fortæller at hun, når hun sidder selv i sengen, falder forover og støtte med hænderne i madrassen foran sig. Det fortæller mig at hun endnu ikke er stærk nok til at sidde. Hvis hun var stærk nok i ryggen ville hun ikke ryge forover, men ville kunne sidde med rank ryg eller mere lige ryg, nu krummer ryggen og derfor ryger hun forover.
Hun får styrke i sin ryg ved at ligge så meget ned som overhovedet muligt. Ved at ligge på sin mave og ved at trille omkring fra mave-ryg og tilbage igen ryg-mave. Det er det som styrker ryggen og ikke det at hun sidder.
De fleste børn vil fra 6 månedersalderen kunne sidde kortvarigt i en høj stol. Når man placerer barnet i stolen, vil man se at barnet er i stand til at sidde med rank ryg, efter nogle minutter (5-10) minutter begynder barnet at ryge forover eller til siden og så har barnet siddet længe nok og trænger til at blive lagt ned igen.
Med hensyn til at blive hævet i barnevognen, så man er let eleveret, så kommer det meget an på hvor mange grader elevationen er og hvorlænge barnet ligger sådan. Som udgangspunkt skal barnet heller ikke i barnevogne eleveres med puder i ryggen.
Personligt vil jeg dog godt gå med til at hvis man starter med at putte sit barn og det ligger fladt ned, man er på vej hjem efter at have handlet og barnet vågner og græder - der er kun 10 minutter til man kommer hjem og for at barnet ikke skal blive ulykkeligt, men acceptere at der lige går de ti minutter, så kan man elevere barnet lidt, så det kan kigge ud og man kan så skynde sig hjem. Det er altså noget man gør, for at klare sig gennem turen på bedste vis for begge parter og for at få hverdagen til at fungere.
Det er for mig noget helt andet end at planlægge at 'mit barn skal sidde op' og at gøre dette til en fast del af hverdagen. Det er hun for lille til:o)
Det samme gør sig gældende i forhold til ryglæn i voksipose og ryglæn i barnevogn. Det kommer meget an på hvad grader barnet eleveres i og det kommer meget an på situationen.
Generelt så handler det med at sidde meget jo om at det er en passiv stilling for barnet og at børn idag sidder alt for meget, hvilket tydeligt påvirker deres motoriske udvikling. Børn sidder i autostolen, som hører til i bilen, men som tages med rundt alle vegne. Så sidder de i skråstolen, stavles op med puder, sidder i bæreseler, - nogen sidder sågar i både hoppegynger og gåstole selvom dette også frarådes. Ikke at du gør det, men mere for at slå fast at børn generelt sidder for meget og de har brug for at være på gulvet og bevæge deres krop.
Nå det blev et lidt længere svar end beregnet, men det forhåbentlig lidt tanker, som kan bruges videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske