Brev:
Vækst og hovedomfang
29. december 2006
Alder:
10 mdr.
Vækst og hovedomfang
Hej Helen
Så er det igen tid til, at jeg skal bruge din gode hjælp.
Jeg har netop haft besøg af sundhedsplejersken fra kommunen. Det var en ny en, fordi min sædvanlige sundhedsplejerske er sygemeldt.
Signes vægt er ikke steget nok og det samme gælder hovedomfanget. Længden følger fint sin kurve. Hun blev vejet på badevægten (?) til 7,3 kg og hovedomfanget var 42 cm, mens længden var 71 cm. Ved 6 mdr.'s besøget vejede Signe 6,3 kg. og hovedomfanget var 41 cm.
Såvidt jeg kan se på kurven burde Signe have vejet 8 kg (iflg. den oprindelige kurve) og hovedomfanget burde have været lige godt 43 cm.
Hvad betyder det, når hovedet ikke er vokset tilstrækkeligt? Sundhedsplejersken ville ikke forklare det, fordi jeg ikke skulle gå og bekymre mig, men det gør jeg jo netop, når jeg ikke ved, hvad det betyder?!?!
Mht. vægten er jeg ikke spor bekymret, for jeg ved, hvornår vægten stod stille, og det er længe siden. Fra 28/8 til ca. en uge ind i oktober havde Signe kun taget 50 g, så de sidste 950 kg. er kommet på i anden halvdel af perioden. Hun spiser også rigtig godt. Hvis vejningen i starten af oktober blev tegnet ind på hendes kurve, ville den nuværende vægt være lige på den nye kurve.
Lige en helt anden ting: Er det rigtigt, at Signe slet ikke behøver modermælkserstatning, men gerne må få komælk alene nu, hvis bare hun får jerndråber ved siden af? Jeg ammer ikke mere, for Signe har sagt fra. Jeg troede det var noget med proteiner, fedt o.lign. der var årsagen til at man anbefaler modermælkserstatning indtil 1 år. Den nye sundhedsplejerske sagde det andet, så nu er jeg også forvirret på dette område.
Jeg glæder mig meget til at høre fra dig.
Godt nytår og tak for din hjælp i det forgangne år :-)
Med venlig hilsen
Signes mor