Svar: Fra bryst til flaske
29. december 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Camilla
For at starte med det sidste først, så skal din datter som minimum have 500ml og meget gerne mere. Indtil børn er godt 4 måneder gamle, skal de som tommelfingerregel have 1/6 af deres vægt i døgnet. Dette ændrer sig dog i takt med at de bliver ældre og begynder at tilbydes anden mælk og for børn som bliver ammet holdes mælkemængden meget stationer og det er mælkens sammensætning som ændres. Når børn får flaske vil mælken således være den samme altid.
Modermælkserstatning mætter på en anden måde end modermælk og børn vil derfor ofte ikke have behov for at spise helt så hyppigt, når de får flaske, som når de får bryst. Men set over et døgn så vil mælkeindtaget stort set være det samme.
Jeg synes som hovedregel ikke at børn under 6 måneder skal have mindre end 750ml modermælk dagligt, da mælk i denne alder fortsat udgør deres hovedindtag. Men jeg ved godt at enkelte børn spiser mindre og trives med dette og så er det naturligvis i orden. Hvis du ikke kan få mere end 600ml i din datter og du giver skemad med mme, og hun tisser, har gang i maven, udvikler sig, tager på og generelt virker til at trives, så må du gå ud fra at hun får hvad hun har behov for. Hvis du således tilbyder mælk, så må du gå ud fra at hun har en naturlig evne til at regulere sit behov.
Du skriver at du giver grød 3 gange dagligt. Jeg synes det vil være rigtig godt at grød ikke udgør mere end max 2 af dagens måltider og hun ellers tilbydes grøntsagsmos. Det sikrer hende et større indtag af forskellige fødevarer og samtidig er det med til at holde hendes mave igang. Det vil være godt i forhold til at hun nu også får laktulose:o) Samtidig tænker jeg at det er rigtig godt, at du tilbyder hende vand til skemaden, da væskeindtaget også er vigtigt for at holde maven igang. Så bliv ved med dette.
En plan for dagen med flaske og 3 måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Flaske (dejlig måde at vågne på)
Formiddag: Grød, evt. med lidt frugtmos på, vand af kop
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sen eftermiddag: Evt. flaske og powernapper lidt
Aften: Grøntsagsmos, evt. lidt frugtmos til dessert, vand af kop
Puttes til natten med flaske
Sen aften: Flaske
Nat: Evt. flaske (i takt med at hun bliver ældre, så kan denne sandsynligvis undværes, især hvis hun har fået flaske sen aften)
Den plan jeg har skitseret her er hovedsageligt baseret ud fra devisen om at børn sover bedst, hvis de puttes efter at have fået en flaske. Og det betyder at hun tilbydes en flaske, hver gang hun skal puttes. Bortset fra om morgenen, hvor hun naturligt må være sulten/tørstig efter en lang nat og om eftermiddagen, hvor hun må være sulten efter lur.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre:o) Rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske