Svar: Hvad kan jeg gøre i håb om, at hun vil sove lidt mere igennem?
29. december 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Det lyder meget sandsynligt at der er en sammenhæng imellem din datters voksende interesse for verden, hendes korterevarende amning og hendes øgede behov for mælk om natten. Det at hun har svært ved at koncentrere sig fordi hun så gerne vil følge med i al ting, kan sagtens spille ind på at hun søger brystet hyppigere.
Det er rigtig godt at hun spiser skemad 3 gange dagligt og at du også tilbyder hende vand og mme af kop, så hun lærer at fylde sig lidt mere op på den måde. Prøv samtidig at se om du kan få hende til at spise lidt længere ved brystet. Du kan ikke forvente at hun spiser længe, som i begyndelsen, det gør børn på hendes alder ikke. Men det lyder sandsynligt at din fornemmelse af at hun stopper for hurtigt passer og jeg tænker at du derfor skal prøve at se om du kan få fyldt lidt mere i hende i dagtiden. Du skriver ikke om du ammer fra en side eller fra begge, men hvis du ammer fra en side, og du føler at hun slipper for hurtigt, så prøv evt. at skifte hende og tilbyde bryst igen, eller prøv at lægge hende til modsatte side. Her vil det løbe hurtigere og hun vil måske derfor acceptere at få lidt ekstra.
Da du samtidig føler at hun ikke rigtig mættes af din mælk mere, så kan det at hun stimulere begge sider være med til at øge din mælkemængde og dermed vil det i sig selv begynde at give en effekt.
Det er naturligt at børn i en alder af 5 måneder fortsat har behov for mælk om natten. Men ikke hver 2 time, det er simpelthen for hårdt for jer begge - det er jo ikke kun dig, der har behov for sammenhængende søvn, det har din lille pige bestemt også:o)
Det er rigtig fint at du ammer hende til natten kl 19.30. Hvad tid går du selv i seng? Jeg tænker at du enten går i seng tidligt fordi du ved at hun vågner igen omkring midnat og du vil gerne nå at have lidt søvn - eller også holder du dig vågen til hun kræver mad igen - begge dele kan være rigtigt hårdt. Hvis du selv går i seng f.eks. omkring kl. 23, så kunne du amme hende der. Herefter må du så forvente at hun er i stand til at sove til kl. måske er 04, som hun har gjort før. Hun præsterer jo at sove fra ca 19.30 til 24, så hun kan altså godt tage nogle sammenhængende timer. Det ville bare være dejligt om de timer lå fra kl. 24 og frem:o) Måske kan du være heldig at hun sover længere.
Du skriver ikke hvor hun sover om natten, men det er vigtigt at hun ikke ligger ved dit bryst natten igennem. Prøv at få hende til at sove i egen seng, gerne ved siden af din seng. Men så hun lægges til at sove for sig selv, også efter amning.
I takt med at hun bliver ældre kan hun få flere forskellige slags grød og mos og dermed også noget som mætter mere. Fra 6 måneder kan hun få havregrød, øllebrød, og grøntsagsmos af de fleste slags grøntsager. Hun kan også begynde at få kogt kød og fisk og det bliver således muligt at give hende meget mere forskelligt og dermed også noget som mætter hende på en anden måde.
Jeg tror nu ikke så meget det er dette du skal arbejde med lige nu, da hun jo spiser fint af sin skemad. Det er mere tanken omkring amning og få hende til at spise godt ved brystet om dagen, som er vigtigt.
Hvis hun vil ammes om natten og du ønsker at stoppe det, så er det blideste måde at tilbyde hende brystet, men kun gøre det kortvarigt. Kun så hun lige falder til ro og ikke så hun mætter sig. Kærtegn hende blidt og prøv at få hende til ro på denne måde, så brystet stille og roligt kan undværes.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke, god jul og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske