Svar: Amning om natten - 7 mdr.
29. december 2006
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
En gang feber, hosten, forkølelse og en masse julevirak gør bestemt ikke situationen lettere, men der er dog håb forude:o) Jeg kan godt forstå at I er trætte efterhånden og det må jeres lille pige, da også være? Hun har jo ligeså meget brug for sammenhængende søvn som I andre, så hun har overskud til at lege, spise, udvikle sig i løbet af dagen:o) Det lyder som om der sker rigtig meget med hende i øjeblikket og det er en lidt svær tid, men jeg er sikker på at I nok skal komme igennem det.
Din plan for dagen ser umiddelbart fin ud. Jeg savner dog og kan ikke se at I spise sammen, f.eks. om aftenen. Hvad tid plejer I at spise og sidder jeres lille datter sammen med jer ved bordet i sin høje stol? Det er et must at hun til alle måltider sidder i høj stol ved bordet nu og I må meget gerne spise sammen. Hvis du er nødt til at 'spise hende af' inden du selv sætter dig til bords, så er det helt okay, men så bør hun tilbydes lidt som hun selv kan sidde med efterfølgende - det kunne være et brødskorpe, et stykke grøntsag eller lignende, som hun smager fra jeres tallerken.
I løbet af den næste månedstid, vil hun kunne få meget mere familiemad og vil også kunne begynde at spise lidt rugbrødshapsere ved siden af sin grøntsagsmos. Du kan give hende ris og godt kogte pastaskruer og jeg tænker at netop mere familiemad vil kunne være med til at 'vende skuden' hos jer. Du skriver at hun er nysgerrig og glad for maden og hun vil således rigtigt gerne spise, men hun siger selv fra, når hun er mæt - og hun er mæt fordi hun får rigtig meget mælk stadig væk.
Er det helt urealistisk at tro at du kan tilbyde hende brystet kortvarigt og så trække brystvorten ud af munden igen, så hun kun trøstes og ikke får lov til at spise sig mæt? Er det helt umuligt at forestille sig at hun kunne lære at tage en sut?
Jeg kan godt forstå at du ikke ønsker hun skal græde ulykkelig og hvis hun græder så meget at hun hoster og sprutter og næsten kaster op, så er det også for meget. Så ulykkelig skal hun naturligvis ikke være og du må tilbyde hende brystet kortvarigt, så I ikke kommer så langt ud. Men det er okay at hun brokker sig og derfor græder, det er hendes måde at protestere på og naturligvis protesterer hun, hvis hun pludselig ikke får lov til at blive ammet hele tiden.
I en sådan situation, vil det være helt fint at far sidder med hende, så hun ikke er alene og dermed får alt andet end brystet. Far kan jo af gode grunde ikke amme, men han kan alt andet. Han kan tilbyde hende en sut, vand, putte med hende, kærtegne hende osv. bare ikke mælk/bryst.
Hvorvidt hun skal sidde i favnen hos far eller ligge i sin seng kommer helt an på situationen og det må vurderes der. Nogle børn vægrer sig mod at blive holdt i favn, og vil helt ligge i sengen, andre vil under igen omstændigheder være i sengen, men falder bedre til ro i favn - der må far forsøge sig frem.
Det er jo en balance, for et eller andet sted, så tror jeg jo at pigen har brug for mælk, hun er sikkert lidt sulten om natten. Selvom hun tilbydes mad 3 gange dagligt, så er det ikke de store mængder hun indtager. Men så længe hun spiser ligeså meget mælk om natten som om dagen, så får I ikke ændret på hendes madindtag om dagen og derfor er I nødt til at være lidt konsekvente og forsøge at undvære en natamning.
Den blide måde er ved at tilbyde brystet, som ovenfor beskrevet og kun lade hende die kortvarigt. Det handler ikke om at hun skal mættes, kun om at hun skal finde roen, trøstes lidt. I stedet for brystet skal noget andet sættes i stedet. Hvis du ligger ned og amme om natten, så ligger din datter på siden og du kan her vugge hende stille, kærtegne hende blidt over håret, holde hendes lille hånd. Du kan også sige et fast "syy" eller "sååå" altså en genkendelig beroligende lyd.
Tanken er at du stille og roligt kan nøjes med at kærtegne og berolige med lyd. At hun ikke længere behøver brystet med kan nøjes med at få de andre ting. At hun ikke længere behøver komme over i din seng, men at hun kan hjælpes med at komme om på siden, som når du ammer og så med et stille og roligt "syyy" og kærtegn puttes igen og hjælpes til at finde roen - måske også med en sut:o)
Det kan også være en mulighed at sige at hun slet ikke ammes, nu er det slut. Jeg tror bare ikke hun vil kunne forstå det og du ønsker jo ikke at stoppe amning. Så den lille pige vil jo slet ikke kunne forstå hvorfor hun nogle gange får lov og andre gange ikke - hun kan jo ikke klokken og derfor vil hun bede om brystet, når hun føler behov for det.
At forlange at hun sover uden hverken bryst, vand eller nærhed fra kl. 22 til 06 er efter min mening ikke rimeligt.
Står hendes egen seng i eget værelse? Hvis den gør, så er det rigtig godt at hun falder i søvn i sin seng og derfor ved at det er der hun skal sove. Hvis hendes seng står i soveværelset, så er det også okay, men så bør hun ligge i den om natten og ikke i jeres seng. Det er klart at når hun ligger med 'babs og nutte' lige foran sig, så søger hun også brystet mere - det er jo et eller andet sted for fristende:o)
Så hun skal ikke ligge ved dine bryster og du skal have en lidt stram t-shirt eller lignende på, så hun heller ikke lige kan få fat i noget.
Du må vurdere hvilken amning hun egentlig bedst kan undvære om natten - er det den kl. 01 eller den kl 04? Ud fra dette, så må du vurdere, hvilken du først skal springe over, hvilket tidspunkt far skal prøve at overtage. Du må gerne lægge hende til hvis nødvendigt, men kun kortvarigt og så skal hun i sin egen seng og puttes, sove videre. Uanset om sengen står i eget værelse eller i soveværelset.
Du ammer hende kl. 19 og kl 22 som du plejer og så må I så vurdere hvad I gør kl. 01. Hvis dette tidspunkt er rigtig hårdt for dig, så skal far tage over her. Og du kan så være nødsaget til at amme kort kl. 04. Hvis det er bedre for dig at amme kl 01 fordi du så ved at hun har fået noget, så am kort her og lad far tage over indtil kl. 06 næste morgen.
Med hensyn til storesøster, så skal I ikke forklare så meget, bare fortælle hende at lillesøster er ked af det og at hun (storesøster) godt kan lægge sig til at sove igen. Nogle gange så bliver man rigtigt ked af det, det gør hun også og det er okay. Det er ikke farligt og der sker ikke noget. I skal nok passe på både hende og lillesøster. Altså mere tale om de følelser og den utryghed det giver, når nogen er ked af det, mere end at tale om at I prøver at lære lillesøster at sove:o)
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke, god jul og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske