Brev:
Amning om natten - 7 mdr.
29. december 2006
Alder:
7 mdr.
Amning om natten - 7 mdr.
Kære Helen
Vi håber, du endnu engang kan hjælpe os med et godt råd.
Vores mindste datter er nu 7 måneder...og har aldrig sovet mere end højest 2 timer i træk om natten. Om dagen sover hun to gange en halv time og har altid kun sovet så lidt...det gjorde hendes storesøster også kun...det generer ikke mig og tilsyneladende heller ikke min datter, der er frisk, nysgerrig, glad i løbet af dagen, hun er begyndt at krybe fremad på gulvet og er meget aktiv motorisk...jeg tror hun har en smule separationsangst ;-().
Tilgengæld sover hun oftest 12 timer om natten dog med mange afbrydelser. Vores sundhedspl har kraftigt opfordret os til at vænne hende fra amning om natten, da hun ikke synes, hun spiser nok om dagen. Hun følger lige knap sin vækstkurve, der ligger lidt under middel. Vores sundhedspl har foreslået godnat-og-sov-godt principperne, men dem er vi meget imod...vi har aldrig anvendt dem overfor vores ældste, der også sov elendigt de første 7 måneder af sit liv...det ændrede sig radikalt, da hun endelig accepterede sutten...den vil den mindste ikke vide af ;-().....
Jeg er lige nu dødtræt, segnefærdig og grædefærdig og kan slet ikke se en ende eller ændring på dette søvnmareridt....jeg er så initiativløs og har virkelig brug for et godt råd til, hvordan vi kommer videre.
Indtil for 1 uge siden så et typisk døgn således ud:
7: Op
8: Havregrød ½-3/4 dl med ½-1 dl mme
9.30: Amning
10-10.30: Lur
12: Grøntsagsmos med kød ½-3/4 dl og vand
13: Ammetår
15: Lidt frugtmos og amning
15-15.30: Lur
17: Øllebrød 1 dl og ½-1 dl mme
19: Amning puttes i sin egen seng
22: Amning kommer over i vores seng og sover der resten af natten
01: Amning
04: Amning
06: Amning
Dvs hun spiser 2-3 dl skemad om dagen (stor interesse for maden, kan lide alt men siger meget insisterende stop, når hun ikke ønsker mere), får 1-2 dl mme og desuden vand. Bliver ammet 4 gange om dagen og 3-4 gange om natten. Derudover vågner hun 2-3 gange, hvor jeg kan putte hende igen ved at nynne for hende og holde om hende.
Når hun vil have bryst om natten, bliver hun fuldstændig utrøsteligt grædende, til hun hoster og sprutter, holder vejret og næsten kaster op...det er jo ikke til at bære....og storesøster i værelset ved siden af vågner jo også og bliver ked af det ;-()...
Den seneste uge har hun været syg med 3-dages-feber, diarre og heftig forkølelse...hun har stadig ondt i maven og er snottet. Hun har tilbragt den seneste uge i mine arme...er blevet ammet rigtig tit og ammet i søvn døgnet rundt. Vi har været hos familie i julen, og der har været alt for meget larm og vigør for sådan en syg lille mus. Men det betyder, at det med hensyn til søvnen er gået fra ulidelig til ubærligt....
Hun skal selvfølgelig have alt det, hun har brug for, når hun ikke har det så godt, og jeg vil selvfølgelig ikke ændre noget, før hun er tilpas igen og spiser normalt igen...lige nu bliver det kun til et par skefulde hver dag. Men jeg har virkelig brug for at kunne se lidt fremad og tro på, at det snart ændrer sig, så jeg kan få sammenhængende søvn...både jeg og min familie er ved at køre lidt ned på dette.
Er det urealistisk at tro jeg kan amme hende kl 19 og kl 22 som jeg plejer og så trække hende til tidlig morgen? Eller er det bedre at amme kl 19 og så trække den 6-7 timer derfra? Spiser hun (normalt) nok om dagen til at undvære amning om natten og i så fald hvor mange timer? Vi vil faktisk ikke gå fra hende, hvis hun ligger og græder i sin seng, men er det ok at lade hende græde, mens vi sidder ved hende og prøver at trøste? Er det bedst hun bliver i sin egen seng? Og har du et forslag til, hvordan vi bedst forklarer/tackler den store, at lillesøster græder om natten, hvis det er det der skal til?
Håber du kan hjælpe os ved at se på dette brev med dine objektive men altid hjertelige øjne!!!!
Mange hilsner fra den trætte, trætte mor