Svar: Søvnproblemer - 4 år
28. december 2006
Alder:
4 år
Kære lillemor
Jeg kan godt forstå I synes det er ret hårdt at blive vækket natten igennem og et eller andet sted, så tænker jeg også at det ikke er rimeligt at børnene vågner kl 4 om natten og begynder at lege. Tilgengæld må jeg så sige, at det at de vågner kl 06 og vil have jer til at vågne og deltage i dagen - det hører med til at have børn. Går man tidligt i seng, så står man også tidligt op og man kan ikke have voksentid om aftenen og så samtidig forlange at sove længe om morgenen - desværre:o)
For at bryde cirklen hvor de vågner så tidligt, så tænker jeg altså at det handler om at de skal senere i seng. Det er naturligt at man vågner tidligt og er parat til at stå op, når man allerede går omkuld kl. 18.30. Samtidig så er man også naturligt træt om aftenen fordi man står tidligt op, så en overgang kunne måske være at de begyndte at sove en middagslur.
Hvis I lader dem sove en lille lur midt på dagen, så vil de kunne sove senere om aftenen og måske derved sove længere om morgenen. Når de først begynder at sove længere om morgenen, så skal de naturligvis ikke sove i løbet af dagen, så det handler altså om en kort overgang for at få brudt cirklen. Tilgengæld må I så også forvente ikke længere at have helt så meget voksentid om aftenen:o)
Det kan også godt være at I kan trække deres sovetid om aftenen uden lur om dagen, det kan I bedst selv vurdere. Her kan I så prøve at putte dem en time senere end I gør nu og se om det kan gøre en forskel.
Det er værd at forsøge, men der er jo aldrig nogen garantier:o) Fortsat held og lykke, god jul og godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske