Brev:
Søvnproblemer - 4 år
28. december 2006
Alder:
4 år
Søvnproblemer - 4 år
Hej Helen
Jeg har et problem med vores 2 børn og deres sovevaner..
Drengen på 5 og pigen på 3 år har oparbejdet over længere tid en meget træls søvnrytme..de kommer i seng mellem kl 1830 og 1930, og på det tidspunkt er de meget trætte spec drengen som tit kommer og ber om at komme i seng.. pigen er mere livlig, men kommer dog alligevel i seng på dette tidspunkt. her kommer så problemet...
Vi har også en lille søn på 7 mdr..da han er vågen et par gange om natten har vi nemt til at vågne og så hører vi tit at pigen står op ved 4-5 tiden og tit kalder på drengen for at de skal lege og han er med på den.. de er lysvågne og så går jeg eller min mand ind og siger de skal lægge sig til at sove igen, men det gør de ikke, de kan ik sove og vil bestemt heller ikke. det sker næsten hver nat at de står op inden kl 6 og uanset om de kommer sent i seng, kan vi ik få dem til at sove længere.
Det er også træls at drengen er så træt om aftenen og nogle gange falder i søvn kl 18 på sofaen, for det er en ond cirkel vi er inde i.. tidligt i seng og meget tidligt op. Jeg har barsel nu og de behøver jo ik tidligt i seng, da de jo ka sove længere end til kl 7 om morgenen, men alligevel står de op kl 4 tit, og vi døjer som sagt med at få dem til at sove videre.
Da vores lille søn har spist flaske omkring 3 tiden, er man tit vågen derfra pga de andre to..og vi mangler søvn, for man gider jo ik gå i seng kl 20 for at få 7 timers søvn.. vi er trætte forældre og vi er begyndt at være godt utålmodige om morgenen pga søvnmangel..
Hva gør vi for at de kan bryde cirklen..mange gange når de så er stået op kl 6, render de inde i soveværelset og spørger om alt muligt for at vi skal stå op, selvom vi har tændt for tegnefilm i stuen. vi er ved at være godt trætte forældre nu og godt brugte..og det ender jo tit med at vi skælder ud og det er jo en træls start på dagen..
Hilsen lillemor