Brev:
Brug for mad om natten?
28. december 2006
Alder:
6 mdr.
Brug for mad om natten?
Hej
Jeg har et spørgsmål ang. spisning og amning om natten. Min datter er 6 måneder og har fra hun var helt lille kunnet sove rigtigt længe uden mad.
Da hun var omkring 3 måneder sov hun fra ca kl 20 til 06 næste morgen uden at skulle spise. Hun er for ca 1½ måned siden begyndt at spise grød og grøntsagsmos, idet hun ikke tog nok på i vægt. De sidste 2 uger har hun skiftevis vågnet ved 01-02-tiden om natten og andre dage sovet igennem. Det skal lige siges, at hun hver nat vågner nogle gange for at få sutten, men falder i søvn igen.
De nætter hvor hun vågner "rigtigt" kan hun kun falde i søvn igen hvis hun bliver ammet. Jeg prøver at give hende sutten, vugge, skifte og putte men det eneste der virker er brystet. Har prøvet at give hende vand, men det nægter hun. I nat førsøgte jeg i over 1 time inden jeg "overgav" mig til at give hende bryst. Det skal lige siges, at hun ikke græd hele den time, men lå i sengen med sutten i munden og var lige ved at falde hen flere gange, men kunne ikke og blev ked af det.
Har hun brug for mad om natten eller er der tale om noget andet? Hun vejer 6,8 kg og er ca 67 cm lang. Hun er en glad, livlig og opmærksom pige, græder næsten aldrig om dagen. Er meget god motorisk. Kan allerede side selv og vender sig fra ryg til mave uden problemer og har kunnet det i 1½ måned. Er begyndt at dreje rundt om sig selv på gulvet. Sover ca 4 timer om dagen i to omgange.
Hendes madrutiner sådan ud:
05:30- ammes og falder i søvn igen
07:30 - ammes
ca 11 - grød, ca 1-1½ dl
ca 14:30 - ammes
ca 17 - grøntsagsmos ca 1½ dl + lidt frugtmos til dessert
ca 19-20 - ammes
(Hun får nøjagtig det samme hver dag og hun får kun ét bryst ved hver amning)
Jeg vil også tilføje at hun aldrig har stoppet inden hele portionen er slut. Da hun var helt lille blev hun også bare ved med at sutte indtil hun gylpede noget af det op igen. Det virker som om hun egentlig kunne spise mer. Hun bliver ved med at åbne munden og kikker på skeen. Jeg er bange for at give hende for meget. Kan én på hendes størrelse spise større portioner?
Glæder mig til at læse dit svar!
På forhånd tak!
Hilsen Hanna