Svar: Mor som natlig sut
28. december 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Sanne
Tak for dit dejlige brev. Det lyder som to dejlige børn I har fået jer der og det er bestemt dejligt at være fire. Bare vent til Christian kan sidde i høj stol og være med til bordet - så er I en rigtig familie:o)
Min umiddelbare tanke, når jeg læser din beskrivelse af Christian er, at han jo aldersmæssigt er nået dertil, hvor de fleste børn har appetitspring. Det betyder at han nu er så stor at han har behov for at få mere mælk og netop ved at spise hyppigt øges mælkemængden. Det at han helst dier hyppigt om natten kan både hænge sammen med at der om natten er mere ro og han kan lettere koncentrere sig, men det kan også skyldes at du om natten producerer mere at de mælkestimulerende hormon prolactin. Mælken flyder lettere om natten og du producerer mere af den på det tidspunkt.
Christian lyder jo bestemt til at være meget vågen og på. Han bruger sig selv meget fysisk og han følger rigtig meget med i verden omkring sig. Selvom du oplever at have masser af mælk til ham, så har han måske svært ved at koncentrere sig helt om det i løbet af dagen, hvorfor han måske ikke spiser helt så meget i dagtiden, som han kunne. Men om natten er det lettere og derfor tager han mere fra her. Det er naturligvis lidt uheldigt, hvis han på den måde bytter lidt om på nat og dag, så jeg tænker at det vil være rigtig godt, hvis du kunne prøve at lægge ham lidt hyppigere til i løbet af dagen.
Samtidig tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du kunne lægge ham over i vuggen, som står ved siden af dig, om natten. Simpelthen fordi du lugter af mælk og når han ligger tæt ved dig, så tror han også at han skal spise hele tiden. Han er endnu så lille at det er svært for ham at vide hvad det vil sige at være rigtig mæt og rigtig sulten, det er han stadig igang med at lære og derfor kan det være lettere at falde i søvn hvor der ikke lugter af mælk.
For at han ikke skal føle sig utryg, så er det meget vigtigt at du holder ham svøbt, når han lægges over i vuggen. Og for at han ikke skal nå at komme for langt i sin søvnfase, så vil det være en god idé at du lægger ham over forholdsvis hurtigt efter du har ammet. Ellers riskerer du at han vågner fordi han pludselig opdager at han er lagt et nyt sted.
Det kunne også være en mulighed for jer at stille liften i vuggen, fordi han jo kender liften fra barnevognen og føler sig tryg i den. Stille og roligt kan han så lærer at kende sin vugge.
Det er også en rigtig god idé at du sætter dig op om natten i en periode, hvis det hjælper dig til at vide, at han har fået spist godt nok og er mættet godt af. Altså hvis det hjælper dig til at holde ham igang ved brystet. Det er dog ikke noget du skal praktisere fast fremover, da det er rigtig dejligt for jer begge, hvis du kan ligge ned og amme - så vi taler altså her om en overgang.
Det er præcis mellem 30-60 minutter at børn skifter søvnfase og med den alder Christian har, så er hans moro-refleks sandsynligvis fortsat ret tydelig - det er faldrefleksen, som I kender hvor han giver et sæt og armene flagrer. Denne refleks går ofte i gang lige der hvor børn skifter søvnfase. I kender det også fra jer selv, at man er lige ved at falde i søvn og så giver kroppen et spjæt. Vi sover videre, fordi vi kender det, men børn bliver forskrækkede og begynder ofte at græde og vågner - de er utrygge og har svært ved at falde i søvn igen, selvom de ikke er udsovede.
For at undgå moro-refleksen og det spjæt det giver, når de skifter søvnfase, så er det igen en rigtig god idé at svøbe ham. Svøbet hindrer simpelthen armene i at blafre og det hjælper. Det er sandsynligvis dette der gør sig gældende både om natten og også om dagen i barnevogn.
Så for at få etableret et lidt længere stræk om natten, så vil det være godt at du prøver at lægge Christian hyppigere til i løbet af dagen og måske i løbet af aftenen. Det er super dejligt at i har hele aftenen for jer selv og at Christian kan sove 4-6 timer, når han er lagt kl. 19. Men det koster i den anden ende og det ville måske være bedre for jer at det lange stræk kunne ligge fra kl. 23-40/06?
Derfor tænker jeg at I er nødt til at prøve at give ham mad i løbet af aftenen, så han hjælpes til at blive fyldt godt om inden natten og du bør måske ikke lade ham sove mere end et par timer af gangen om aftenen - det kan være et forsøg værd. Måske kan du få ham til at spise brystet i søvne, måske er det nødvendigt med en skiftning og det kan også godt være at det ikke lykkes, men så har du forsøgt. Og så må du glæde dig over at høre til de glade forældre, som har voksentid om aftenen:o)
Med hensyn til vægten, så har Christian gennemsnitligt taget ca 200g på om ugen siden han blev født og det lyder helt okay. Det lyder som om han følger sin kurve. Han hører ikke til de største, men bestemt heller ikke til de mindste:o) Som nævnt tidligere, så kan han godt have behov for mere mad i øjeblikket og det kan kollidere lidt med han opmærksomhed på verden, men hvis du sørger for at lægge ham hyppigt til, så lyder det bestemt ikke som om han mangler noget. Du har jo også mælk siger og at din mælk ikke er næringsrig nok - naturligvis er den det:o)
Det er korrekt at modermælkserstatning kan ligge tungere i maven og give en anden mæthed, som gør at Christian vil sove lidt længere. Og du må naturligvis gerne forsøge med en flaske til natten, for at se om det vil gøre nogen forskel. Men umiddelbart tror jeg du skal forsøge med den lidt hyppigere amning og så kan du jo altid forsøge med en flaske, hvis det ikke hjælper.
Som mor skal man være pylret, men du skal også prøve at tage det helt roligt og sige til dig selv, at du har en sund og dejlig dreng, som udvikler sig rigtig godt. Du må tro på at hvis du tilbyder ham brystet tilstrækkeligt, så tager han, hvad han har behov for og han har en naturlig evne til at regulere sit indtag. Det lyder altså ikke til at være helt galt hos jer:o)
Rigtig meget held og lykke, god jul og godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske