Svar: Vanebetinget afbrudt søvn
28. december 2006
Alder:
5 mdr.
Kære BC
Det lyder som om din datter har brug for en del tryghed, at sutten hjælper hende til at finde roen og det at blive puttet tæt og svøbt er betryggende for hende.
Min umiddelbare tanke er at det er okay. Hun er kun 5 måneder gammel og det vigtigste er jo at I allerede nu er bevidste om at det netop ikke på sigt skal blive vanebetinget afbrudt søvn:o)
Jeg synes ikke der sker spor ved at I fortsat svøber hende lidt, så hun ikke 'spræller' med armene og vågner af det og det er rigtig godt at I forsøger at undvære sutten, men fortsat giver hende den, hvis andet ikke dur.
I skal være opmærksom på at børn i hendes alder ofte har svært ved at skifte stilling om natten og derfor vågner op fordi de har behov for hjælp til at blive lagt anderledes. Hvis hun triller omkring, så prøv at lejre hende lidt mere på siden, da det nogle gange hjælper børn til at sove bedre. Det er jo hovedsageligt så længe børn ikke selv triller omkring at der er risiko for vuggedød og I kan jo gøre det, at I putter hende på siden om aftenen, hvor I er vågne og har bedre øje på hende og hjælper hende om på ryggen til natten, hvor I selv sover (eller forsøger at få lidt søvn:o))
At flytte hende på eget værelse vil ganske givet også kunne have en effekt, fordi I ikke vil forstyrre hinanden på samme måde, som når I ligger sammen. I princippet er der jo ikke noget i vejen for at jeres datter ligger og pludrer med sig selv om natten, og falder hun i søvn af sig selv igen, så er det fint. Men vågner hun og græder, så kan I reagere og så har I trods alt fået sovet imens hun pludrede og det gør I ikke nu.
Så jeg ville ønske jeg bare lige kunne sige at I skulle gøre sådan og sådan, men det lyder faktisk som om I er på rette vej allerede:o)
Rigtig meget held og lykke, god jul og godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske