Svar: Spisevaner for 2 årig
26. december 2006
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Mille
Når børn ikke vil spise, så skal man altid vurdere det over en dag og se på, hvad barnet egentlig spiser. Hos jer, spiser jeres datter jo faktisk rigtig godt dagen igennem. Hun spiser varieret og har tilsyneladende rigtig fin appetit. Jeg er derfor ikke så bekymret:o)
Det er også vigtigt at se på, hvad der sker i selve spisesituationen, og hos jer - hvad sker der mellem dig, din mand og jeres datter, når I sætter jer til bords? Hvordan er stemningen, hvordan er opmærksomheden på jeres datters indtag. Jeg kender jer jo ikke og ved ikke hvordan I har det hjemme hos jer, men jeres datter er så gammel nu, at hun sagtens kan reagere med at lukke munden, hvis hun oplever at det f.eks. giver hende ekstra opmærksomhed.
Jeres datter kan også sagtens finde på at lukke munden sammen og skubbe tallerkenen væk, hvis hun fornemmer en dårlig stemning, hvis du og din mand skændes eller er kede af et eller andet. Det er derfor vigtigt at I lige gennemtænker om der foregår et eller andet, som hun kan reagere på.
For at skabe lidt ro omkring aftensmaden, så kunne det være en god idé at du begyndt at servere et fad med lidt forskelligt grønt sidst på eftermiddagen, det kunne være lidt gulerodsstænger, agurkestænger, rød peberfrugt eller lignende. Omkring kl. 17 trænger de fleste børn til et eller andet og vi begynder at tænke på at lave aftensmad. På dette tidspunkt er det derfor godt at servere et eller andet sundt og giver du din datter grøntsager her, så behøver du ikke fokusere på hendes grøntindtag til aftensmaden. Spise hun kun frikadellerne, så fred være med det, hun har jo også spist en gulerod.
Det at du får lidt ro på vel vidende at hun jo har fået noget, vil smitte af på din datter. Jo mere roligt du kan tage aftensmåltidet, jo bedre. Det hander om at tilbyde det I andre spiser, ikke for meget, bare lidt på tallerkenen af gangen. For meget er for overvældende og så mister hun appetitten. Så stil en tallerken med lidt enkelt foran hende og lad hende gå igang, uden at du eller far blander sig.
Lad hende også deltage i madlavningen, hun kan sagtens være med til at skære grøntsager ud og fordele det i små skåle, hvis I f.eks. skal have pitabrød eller madpandekager. Hun kan også sagtens være med til at bage pizza, pølsehorn eller andet, som hun f.eks. også kunne tænkes så at ville spise i weekenden.
Jeg tror alle forældre på et eller andet tidspunkt har oplevet at deres barn ikke ville spise og alle forældre bliver frustrerede fordi vi jo ved, hvor vigtigt det er for barnets trivsel. Det er da også vigtigt, hvis det hele går så galt at det ender med at kræve indlæggelse, men sådan er det jo ikke hos jer:o) I forsøget på at få barnet til at spise, er forældre utroligt opfindsomme. Nogen lokker med belønning, andre laver troskyldigt specielle retter til barnet, atter andre fylder på med mælk, for så får barnet da noget og atter andre igen kører efter 'du skal smage' osv. måder at gøre det på er der mange af.
Jeg er dog sikker på at det bedste du kan gøre er at servere lidt grønt om eftermiddagen, tage din datter med i madlavningen, borddækningen osv. de dage, hvor I har tid og mulighed for det og så servere lidt som er overskuelig og lade hende gå igang - ingen opmærksomhed fra jeres side. Sørg for at I hygger jer, at du og din mand sidder og konverserer om dagens oplevelser osv. og lad din datter få lov til at passe sig selv. Hun skal ikke ignoreres, men hun skal heller ikke have for meget opmærksomhed.
Rigtig meget held og lykke. God jul og godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske