Svar: Vil ikke tygge og småtspisende
26. december 2006
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Sådan som du beskriver din datter, så tænker jeg at det ville være en god idé at du fik vurderet, hvordan hun rent mundmotorisk er. Hvis hun virkelig har svært ved at tygge maden, så er det jo synd for hende at blive ved at kræve dette og så skulle der måske lavet en helt fast plan for, hvilken type mad hun skulle spise, og måske du kunne lave nogle øvelser med hende. Jeg tænker at en børneergoteraput vil kunne vurdere jeres datter mundmotorik.
Det undrer mig dog meget at hun er i stand til at tygge figenstænger og bløde boller - så kan hun vel tygge? Og spørgsmålet er derfor om hun mere bevidst lader være med at tygge sin mad, fordi hun får en reaktion fra jer. Enten at I laver noget andet, eller giver hende ekstra opmærksomhed. Hvor længe har I prøvet ikke er servere andet end det I spiser? Det er helt okay at I moser det og giver hende mad med lidt struktur - det burde hun kunne klare, når hun kan spise figenstænger og boller...
Så indtil I har overvejet hvorvidt hun skal undersøges og vurderes mundmotorisk, så går vi ud fra at hun rent faktisk kan tygge og ud fra dette, så anbefaler jeg at I fortsætter med at mosen hendes mad. I kan overveje om I skal give hende mad som er meget findelt/blendet og så samtidig give hende rigtig mad, som skal tygges. Hun kan f.eks. godt få grøntsagsmos som er godt blendet, men så samtidig få hele godt kogte pastaskruer, frikadeller eller lignende sammen med/ved siden af. Altså så der er noget på tallerkenen som hun sagtens kan spise og så noget som kræver at blive tygget.
Det er et rigtig godt tegn at hun bliver ved med at putte i munden og har interessen for maden. Det er meget vigtigt at bibeholde dette. Derfor tænker jeg at det må være en fordel at I giver hende begge former for mad, både det der glider let ned og det, som kræver lidt mere af hende.
Hvis hun har fået begge dele i et måltid mad, så behøver hun ikke blive tilbudt andet bagefter. Det er netop vigtigt at hun ikke lærer at hvis hun bare lukker munden i, så disker I op med en livret efterfølgende:o) Det handler jo om at hun netop har en alder, hvor hun er meget bevidst om, hvad hun gør ved jer og hvordan Hun med sin reaktion at lukke munden, kan få jeres opmærksomhed.
At tage maden ind og und af munden hører hendes udvikling til og jeg kan desværre ikke sige, hvornår dette stopper. Men børn lærer jo også ved at se, så når hun tager maden ud af munden, så kan det også handle om at hun vil se, hvordan maden ser ud, når hun har suttet på den. Eller det kan være det at genkende en fødevare sammen med en smag. Læring er jo mange ting.
Der er dog forskel på at undersøge og på at smide med maden og derfor også noget opdragelse i det. I skal naturligvis ikke lade hende smide med maden, så længe det ikke er undersøgelse eller leg, men mere bare noget 'svineri' så skal maden fjernes og I må gå ud fra at hun er færdig med at spise. Det er en svær balance at finde ud af hvornår hun skal have lov og hvornår hun ikke skal, men mon ikke I løser det:o)
Nu kender jeg jer jo ikke og kan ikke se hvad der foregår, måske skal I prøve generelt at vise mere konsekvens og være synlige i jeres signaler omkring, hvad I vil have og hvad I ikke vil have. Ikke at I skal råbe og skælde ud, det er slet ikke det jeg mener, men måske I skal prøve at være mere tydelige og melde klar ud. Måske hun simpelthen har brug for det og derfor så også vil begynde at tygge.
Hvis hendes måde at spise på hænger sammen med jeres måde at reagere på og hvordan I påvirker hinanden, så tænker jeg at det måske også vil gøre en forandring at hun starter i dagpleje. Jeg tænker at det er meget vigtigt at I ikke begynder at bekymre jer om dette, da det at se de andre børn sagtens kan motivere hende til at ville det samme som de. Lad derfor dagplejen servere det samme mad for jeres datter, som de andre børn får, så hun som den største selvfølgelighed kan spise som de andre. Så går det hele måske helt af sig selv.
Krydser fingre for det bedste. Rigtig meget held og lykke, god jul og godt nytår.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske