Svar: Jern - 6 mdr.
26. december 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Det er korrekt at din dreng skal have mindst 400ml mme dagligt ellers bør han få jerntilskud. Han skal have fuldt jerntilskud også selvom han får f.eks. 300 ml mme og da du ammer, så vil det være sådan at du skal tilbyde ham jern og altså fuld dosis, selvom du bruger mme i maden og giver ham en flaske før sengetid.
Da du ammer og mest har behov for mme til madlavning og en enkelt flaske, så vil du fint kunne bruge type 2 eller det der hedder tilskudsblanding. Det opløses let i koldt vand og kan bruges direkte i maden. Hvis du f.eks. ved at du sammen med grøntsagerne bruger 100ml af kogevandet, så kan du komme pulver i, svarende til de 100ml og du behøver således ikke blande erstatningen før den iblandes. Da det opblandes let i koldt vand, vil det også være en god idé at bruge som alternativ til sødmælk, så din dreng lærer at drikke kold mælk af en kop. Med hensyn til jernindholdet kan du give både mme og tilskudsblanding - begge dele er okay.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at man giver jerndråberne Glycifer, da disse er godkendt af lægemiddelstyrelsen og da jeg arbejder efter sundhedsstyrelsens retningslinier er det disse jeg skal anbefale dig.
Det er dog min erfaring at nogle børn ikke tager imod disse dråber, da de smager rigtig meget af jern, nogle børn kaster faktisk op af dem. Det er jo ikke sikkert at det vil være et problem for din dreng, men hvis du oplever at han ikke får glæde af sine jerndråber bl.a. pga ovenstående, så kan et alternativ være smagsneutrale jerndråber eller det nye babyfer. Sidstnævnte er godkendt af fødevarestyrelsen og er et pulver som drysses på maden. For at fremme jernoptagelsen kan det være en rigtig god idé at komme det på en spiseskefuld frugtmos.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig god jul og godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske