Svar: Urolig ved amning
25. december 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Bettina
Tillykke med din lille pige:o)
Det lyder korrekt at din datter bliver urolig ved brystet fordi det ikke går hurtigt nok og det er meget vigtigt at du prøver at slappe så meget af som muligt. Hvis du sidder og spænder, så går der længere tid inden nedløbsrefleksen virker.
Samtidig så er der også sådan at det kræver ekstra arbejde for din datter at spise hos dig gennem suttebrikken. Hun skal bruge flere kræfter og mere energi og hun har svært ved at stimulere brystet optimalt gennem en brik.
Da jeg kan se at du i starten har malket ud, så tænker jeg at du har styr på det med udmalkning og at det vil være det du skal benytte dig af i nuværende situation.
Hvis du kan starte med at malke lidt ud lige inden du lægger hende til, så får du for det første sat gang i nedløbsrefleksen og mælken vil være begyndt at løbe (det giver din datter lidt mere tålmodighed) og samtidig får du arbejdet med din brystvorte, så din datter måske kan få fat uden brug af suttebrik.
Det er superflot at du har formået at malke ud og stimulere dit bryst og har fået trappet brug af flaske og suttebrik ned. Det er rigtig rigtig godt. Men det tager tid at hærde dine vorter, som ikke helt har haft mulighed for at 'danne sålelæder' fordi du netop har malket ud og brugt brik, og derfor er det så hårdt for dig nu - jeg siger ikke det er forkert det du har gjort, det er bare en forklaring på, hvorfor du føler hun 'slider' meget på dig - det er fordi hun nu udelukkende er på brystet:o)
For at hun ikke skal 'hive og slide' unødigt meget, så er det vigtigt at mælken løber til hurtigt og netop det kan du gøre ved at starte med at malke lidt, stimulere og få vorten frem lige før du lægger hende til.
Rigtig meget held og lykke med det. God jul og godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske