Svar: Overgangskost - 6 mdr.
25. november 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Rigtig mange børn trives godt længe på 2 måltider skemad, hvor andre har behov for 3 eller 4 måltider forholdsvis hurtigt. I forhold til at din datter er gået igang for 14 dage siden, så tænker jeg at du ikke skal øge hende meget hurtigt - du skal i hvert fald være sikker på at hendes tarmsystem kan følge med.
Hvis din datter uden problemer kan spise 1½ dl 2 gange dagligt, så må du gerne give hende den 3 portion. Det kan således være bedre at give 1 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. 2 gange dagligt. Det sikrer at der fortsat er plads til mælken, som vil være hendes hovedindtag de næste måneder fortsat, men det sikrer også at hun får en større variation af netop fibre, vitaminer, mineraler osv. Og så er det samtidig med til at holde maven igang.
Omkring 7 måneders alderen vil nogle børn fortsat have det godt med 3 måltider skemad, hvor andre har behov for 4. Det må du prøve at vurdere.
Med hensyn til nedtrapning af amning, så vil din datter sandsynligvis selv begynde at sige fra i takt med at hun spiser mere og mere skemad. En almindelig portionsstørrelse ligger mellem 1-2 dl. og sammen med dette kan hun få vand eller mælk af kop. Det betyder at hun stille og roligt vil afvise brystet, hvis du prøver at tilbyde hende dette og således vil din amning automatisk nedtrappes.
De fleste ammer nok ca 4 gange dagligt, når barnet er omkring 7 måneder - men igen er der store individuelle forskelle.
En plan for dagen med 3-4 måltider skemad + amning kunne se således ud (svarende til et barn på ca 7 måneder):
Morgen: Bryst (dejlig måde at vågne på)
Formiddag: Grød, vand eller mælk af kop
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand eller mælk af kop
Eftermiddag: Evt. grød eller bryst
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand eller mælk af kop
Ammes og puttes
Sen aften: Bryst
Nat: Evt. vand
Med hensyn til introduktion af anden føde, så må du gerne give både havregrød, øllebrød, flerkornsgrød med den alder din datter har nu.
Du skriver at du har forsøgt med kartoffel/grøntsagsmos uden held. Dette kunne evt. skyldes kartoflerne, som det ikke er alle børn der bryder sig om. Derfor synes jeg du skal forsøge at lave en grøntsagsmos uden kartoffel. Jeg vil derudover råde dig til at forsøge med nogle af de meget smagfulde grøntsager som forskellige rodfrugter og porrer. Mange børn kan meget bedre lidt det som har kraftig smag.
Hvis ikke dette virker, så kan du prøve at bruge risgrøden som basis. Det vil sige at i stedet for at komme frugtmos på, som du gør nu, så kan du lave topping af grøntsager og stille og roligt kan du så lade grøntsagsmosen udgøre en større del og helt springe risgrøden over.
Det kan lyde lidt ulækker at blande grød og grøntsager, men det er en mulighed netop fordi risgrøden er så mælkeagtig og neutral som den er:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske