Svar: Mavekneb - er det kolik?
25. november 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Sara
Tillykke med den lille dreng:o)
Jeg kan godt forstå du synes det er rigtig hårdt, for det lyder også som om at din lille dreng døjer rigtig meget med tarmproblemer og uro i maven.
Det er super godt at du er opmærksom på at han skal spise forholdsvis længe fra et bryst, så han ikke får for meget af den vandholdige mælk. Det er også rigtig godt at du hjælper ham til at få bøvset og på den måde komme af med luften.
Derudover kan du give ham lidt lune omslag om maven, du kan give ham lidt massage - enten mavemassage eller babymassage som får ham til at slappe af, du kan cykle med hans ben, give ham en lunt bad og du kan også hjælpe ham ved at lægge ham på maven. Du kan f.eks. bruge din ammepude, hvis du har en sådan og lægge ham på maven hen over den. Du kan også bære ham rundt på din underarm, så hans mave ligger på din underarm - også det hjælper børn til at slappe af.
Derudover tænker jeg at I skal prøve at få jeres dreng til at tage imod en sut. Træk gerne en stofble igennem sutten. Han spiser rigtig godt og tager flot på, så det at få en sut kan måske være med til at give lidt ro i maven ind imellem.
Den gamle definition på kolik lyder: Græder mere end 3 timer dagligt, i mere end 3 dage om ugen, i mere end 3 uger. Sådan lyder det trods alt ikke til at være hos jer og jeg tænker at hans knirkende lyde og natlige uro lyder til at genere jer mere end det generer ham - det gør altså mere ond i det mødrene hjerte end hos ham og det er helt forståeligt.
Der er især to bøger på markedet som måske kan hjælpe jer. Den ene er "svøb dit barn", den anden er "sov godt - en guide til forældre". I finder dem begge i min bogguide:o)
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske