Svar: Følsom 4-årig dreng
23. november 2006
Alder:
4 år, 2 mdr.
Kære Mor
Der er ingen tvivl om at jeres dreng oplever en eller anden ændring i sit liv, som gør at han har rigtig svært ved at overskue eller tackle hverdagen. Selv om han har et godt ordforråd, så er det ofte meget svært for børn at sætte ord på deres følelser og nogle gange er det jo en 'følelse man har' og det kan være svært at være mere konkret.
Da jeres dagligdag hjemme ligner sig selv, så vil jeg tro at der sker et eller andet i børnehaven mellem ham og de andre børn. Han reagerer hjemme fordi han føler sig tryg hos jer og netop det at han hjemme kan 'slappe mere af' giver også plads til at tårerne og frustrationerne slipper fri.
Når man har en så velformuleret og fornuftig dreng, som I har, så bliver man ofte forventet mere af end man måske altid kan klare. I skal derfor overveje om I skal skrue forventningerne til ham lidt ned og i stedet prøve at lade ham være lidt 'lille'. Altså ikke fokuserer på at han er det store i forhold til f.eks. lillesøster og hvis han beder om hjælp til at tage sit tøj på, så giv ham den hjælp uden at sige at 'det kan du godt selv' eller lignende.
Jeg tænker at der godt kan ligge noget forventningspres i netop en udtalelse som: "Hvorfor er du så vred på mig - hvorfor må jeg ikke græde?". Prøv at udnytte at han er så god verbalt og spørg derfor ind til ham, når I oplever at han bliver ked af det eller vred. Inviter ham på skødet og sig direkte til ham "Du bliver bare så ked af det lige nu, hvad handler det om", lyt til ham og vær tilstede. Lad ham fornemme at I kan bære hans frustrationer og at det er okay at være ked af det og synes at alting er svært. Han vil jo kunne rette jeg og guide jer ved f.eks. at sige "jeg er ikke ked af det, jeg er sur" og så kan I jo tage denne snak.
Det betyder ikke at I skal finde løsninger, I skal bare give ham rum til at komme af med det hele.
I skriver at han ikke er glad for at komme i børnehave, at han ikke længere leger så meget med den pige, han ellers har leget med, at han generelt hellere vil lege inde selv end ude. Det tyder jo på at der sker en ændring i hans 'legeverden'.
Kunne det tænkes at den pågældende pige skal starte skole til sommer? I mange børnehaver er det jo sådan at de kommende skolebørn samles i grupper og så laver de 'skoleting' sammen. Han føler sig måske udenfor? Det kan sagtens være at han har masser af andre legemuligheder, men det skal han jo lige finde ud af og han skal lige finde sin rolle i forhold til dem. Det kan godt tage lidt tid og det vil være en rigtig god idé at I taler med pædagogerne om, hvordan han har det i øjeblikket, så de kan være lidt ekstra opmærksomme og hjælpe ham med at finde sin nye plads i børnehaven - hvis det er det, som det handler om.
Børn på 4 år tænker ofte også rigtig meget og der er i 4-5 års alderen at mange af de store spørgsmål melder sig. Det kan være spørgsmål som "hvor kommer børnene fra", "hvad sker der når man dør" osv. Måske har han nævnt noget om dette og går og tumler med en masse tanker, som I skal dele med ham. Måske er det noget der er talt om i børnehaven.
Jeg håber at I kan bruge lidt af mine overvejelser. Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske