Svar: Græder ved putning - 22 mdr.
23. november 2006
Alder:
22 mdr.
Kære Mai-Brit
Jeg tror der er meget rigtigt i det du skriver omkring tidpunkt for juniorseng og det at ligge bag tremmer. Kunne det ikke tænkes at Alfred protesterer mod at ligge i sin tremmeseng fordi den hindrer ham i at stå op.
Han er så gammel nu at han godt ved at I er der og han kan ikke forholde sig til hvorfor han skal 'spærres inde' og ikke kan komme til jer, når han har behov. Han tænker sandsynligvis ikke så bevidst som jeg beskriver det her, men det er meget tænkeligt at følelsen er der og at det derfor vil gøre en stor forskel og give ham tryghed, hvis han ved at han kan komme ud af sin seng.
Da I samtidig planlægger familieforøgelse, så tænker jeg at det vil være oplagt at få lavet ham et værelse nu. Give ham en nu seng og få ham vænnet til at sove der. Der går jo lidt tid inden du bliver gravid igen og graviditeten tager jo også den tid den tager, så selvom der så går et 1 år inden han bliver storebror, så har I dog en rigtig god mulighed for at få skabt nye gode sovevaner.
Det at kunne komme ud af sin seng og vide at han kan komme til jer, når han evt. vågner om natten, kan sagtens være med til at give ham den tryghed han har behov for. Det betyder ikke at han skal sove i jeres seng hver nat, men det at vide, at han kan komme ind til jer og selv kan komme trissende med sin pude og sin sovebamse, når han har behov - det kunne være en god idé.
Alternativet til dobbeltsengen er jo en madras på soveværelsesgulvet, men det kræver ligesom at han er flyttet ud af soveværelset...
Så måske det skal være årets julegave til Alfred - et rigtig dejligt drengeværelse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske